انتشار نسخه به‌روز شده از مدل مغناطیسی جهان به تعویق افتاد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، میدان مغناطیسی زمین به طور مداوم در حال حرکت است و به دلیل آن که از آن برای مسیریابی مناسب در این سیاره استفاده می‌شود، دانشمندان باید به طور منظم مدل مغناطیسی جهان(WMM) را به‌روزرسانی کنند تا تغییرات این میدان را شامل شود.

مدل مغناطیسی جهان

دانشمندان مدل مغناطیسی جهان یا همان WMM را هر پنج سال به‌روزرسانی می‌کنند. مدل مغناطیسی جهان چیزی است که در ناوبری مدرن که توسط نقشه‌های گوگل، هواپیماها و کشتی‌ها استفاده می‌شود، نقش اساسی دارد.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) نقش کلیدی WMM را در ناوبری مدرن حفظ می‌کند. در حالی که GPS برای ناوبری مفید است، محدودیت‌هایی نیز دارد و فقط موقعیت را فراهم می‌کند. در حالی که میدان مغناطیسی جهت و چرخش را مشخص می‌کند.

مرکز ملی داده‌های ژئوفیزیک ایالات متحده نسخه فعلی WMM را در سال 2015 منتشر کرده است. این به این معنی است که تا سال آینده نباید منتظر به‌روزرسانی بعدی بود.

رفتار نامنظم میدان مغناطیسی زمین

با این حال دانشمندان با مشکل مواجه هستند، زیرا قطب شمال مغناطیسی در حال تغییر است. این قطب به طور فزاینده‌ای در حال دور شدن از کانادا و رفتن به سوی سیبری است.

"سیاران بگن" از سازمان ژئولوژی بریتانیا واقع در ادینبرو گفت که این قطب سالیانه حدود 30 مایل حرکت می‌کند.

وی افزود: قطب شمال مغناطیسی بین سال‌های 1900 تا 1980 خیلی زیاد حرکت نکرد، اما طی 40 سال اخیر شدیدا شتاب گرفته است.

میدان مغناطیسی زمین از طریق تغییرات غیر قابل پیش‌بینی در آهن مذاب اعماق موجود در هسته زمین تولید می‌شود. هنوز معلوم نیست که چه چیزی در پشت تغییرات نامنظم این میدان مغناطیسی است اما برخی از دانشمندان معتقدند که این موضوع مرتبط با فواره‌های سریع متشکل از آهن مایع در زیر کشور کانادا است.

"فیل لیورمور" زمین شناس دانشگاه لیدز می‌گوید: به نظر می‌رسد موقعیت قطب شمالی مغناطیسی زمین توسط دو تکه بزرگ میدان مغناطیسی، یکی زیر کانادا و یکی زیر سیبری تحت کنترل است و اکنون تکه سیبری در حال بردن رقابت است.

تغییرات سریع در میدان مغناطیسی زمین نشان از نیاز به بروزرسانی زودتر برای WMM دارد.

میدان مغناطیسی زمین به سرعت در حال تغییر و جابجایی است، بنابراین محققان باید سریعا مدل مغناطیسی جهانی را اصلاح کنند، زیرا اکنون با این شرایط، خطای ناوبری همینطور در حال افزایش است.رفتار عجیب و غریب میدان مغناطیسی زمین موجب شده است که دانشمندان مدل مغناطیسی جهانی را پیش از موعد اصلاح کنند.مدل به‌روز شده در تاریخ 15 ژانویه عرضه شد، اما به دلیل تعطیلی دولت آمریکا تا 30 ژانویه به تعویق افتاد.