ایران از نظر ریسک وقوع بلایای طبیعی رتبه یازدهم را در جهان دارد

«علی صادقی نایینی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سازمان ملل متحد گزارشی منتشر کرده که در آن 191 کشور جهان از جهت ریسک وقوع بلایای طبیعی رتبه بندی شده است.وی ادامه داد: ایران از نظر وقوع انواع بلایای طبیعی در این رتبه بندی از بین 191 کشور جهان رتبه یازدهم را دارد.

ایران رتبه نخست زلزله خیزی جهان
صادقی نائینی خاطر نشان کرد: بر اساس این گزارش، ایران در زمینه زلزله رتبه نخست ریسک جهان را دارد یعنی در بین همه کشورهای جهان خطر وقوع زلزله در کشورمان بیشتر است.
«ایران در زمینه خشکسالی رتبه سی و دوم جهان و در حوزه سیل رتبه بالای 50 دارد و بنابراین وقوع بلایای طبیعی در کشورمان موضوع حادی است که برای مقابله با آن باید فکری اساسی کرد.»

 داده های ماهواره ای در خدمت مدیریت بحران
به گفته معاون سازمان فضایی ایران، سازمان های فضایی در جهان به طور معمول در تعامل با ارگان های متولی بلایای طبیعی طرح هایی را به صورت مشترک انجام می دهند و از این فناوری به عنوان یک ابزار مهم در اختیار مدیریت بحران استفاده می شود.
صادقی نائینی افزود: در چند سال گذشته سازمان فضایی ایران ارتباط تنگاتنگی با سازمان مدیریت بحران داشته است و اکنون نیز در حوادث حادی که پیش می آید، تعامل خوبی با این سازمان وجود دارد.
سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی ایران ادامه داد: سازمان فضایی ایران اکنون به صورت دائم پدیده خشکسالی، گرد و غبار و نیز سیل و زلزله را پایش می کند که این پایش ها در بحث زلزله تنها مربوط به آنهایی می شود که با تخریب روبرو بوده و خسارت به همراه دارند و از این رو زلزله های کمتر از 6 ریشتر پایش نمی شوند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران، در زمینه پایش زلزله با آثار تخریبی بالا، بلافاصله داده های ماهواره ای دریافت و تحلیل شده و همه ابعاد و وضعیت برآورد می شود؛ سپس نتایج آن در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار می گیرد و خلاصه ای از آن نیز در سایت سازمان فضایی منتشر می شود.

گرد و غبار از سمت جنوب غرب به جنوب شرق تغییر جهت داده است
وی به قرار گرفتن اطلاعات پایش روزانه گرد و غبار در سایت سازمان فضایی ایران اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 30 رویداد مختلف گرد و غباردر کشور رخ داده که بیشتر تمرکز آن در منطقه جنوب شرق کشور بوده است در حالی که پارسال هم جنوب شرق و هم جنوب غرب ایران متاثر از این پدیده بودند.
صادقی نائینی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد پدیده های گرد و غباری که امسال در جنوب شرق کشور روی داده، شدت بیشتری داشته و از شدت وقوع طوفان های گرد و غبار در مناطق جنوب غرب کاسته شده است.
وی علت این پدیده را خشکسالی و کاهش رطوبت خاک دانست.
سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی ایران معتقد است: به طور عمومی منشاء گرد و غبارها بیرون از کشور قرار دارد و کانون های داخلی آن کمتر است.

یازده هزار هکتار از اراضی هورالعظیم در آتش سوزی تخریب شد
وی درباره استفاده از داده های ماهواره ای برای پایش آتش سوزی در عرصه های طبیعی کشور گفت: در زمینه آتش سوزی، آخرین اقدام هایی که انجام شد، مربوط به پایش تالاب هورالعظیم بود که به طور روزانه محل آتش سوزی و مساحت آن بررسی می شد.
صادقی نائینی ادامه داد: تحلیل داده های ماهواره ای از روز وقوع آتش سوزی در 20 خرداد امسال تا اواخر مهرماه ادامه داشت که در نهایت مشخص شد حدود یازده هزار هکتار از اراضی هور به صورت کامل تخریب شده است.
سرپرست معاونت توسعه خدمات و کاربرد سازمان فضایی ایران افزود: همچنین آتش سوزی جنگل های مریوان که شهریورماه امسال به وقوع پیوست نیز در این سازمان بررسی و اطلاعات آن در اختیار سازمان مدیریت بحران و سایر متقاضیان به صورت رایگان قرار داده شد تا از آن استفاده کنند.
 حسن روحانی رئیس جمهور پنجشنبه 21 دی ماه در آیین دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: موشک امروز وسیله دفاعی ماست و به آن افتخار می‌کنیم و در هفته‌های آینده با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره جدیدی را به فضا خواهیم فرستاد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا