ستاری : ما در دانشگاه های خود نوآوری را سرکوب کردیم

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تحصیل 4.5 میلیون نفر دانشجو در دانشگاه های کشور گفت: کشوری که به واردات وابسته باشد، احتیاجی به دانشگاه ندارد چرا که دانشگاه محل پرورش استعدادها و طرح ایده های نو می باشد در حالی که ما در دانشگاه های خود، نوآوری را سرکوب کردیم.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری سه شنبه شب در دیدار با مسوولان استان و نخبگان دانشگاهی اردبیل افزود: به جای خام فروشی یابد به سمت فرآوری محصولات با استفاده از دانش و نوآوری حرکت کنیم و برای رسیدن به این مهم باید روش های آموزش و پژوهش در دانشگاه ها اصلاح شود چرا که امروز پژوهش ها مبتنی بر مقاله است؛ ارایه مقاله خوب است اما هدف اصلی باید ایجاد تقویت روح پژوهش باشد.

وی مزیت های سرزمینی و سنت ها را پایه های اقتصاد دانش بنیانی که بر پایه نوآوری استوار است، عنوان کرد و گفت:

اقتصاد ما تاکنون مبتنی بر درآمدهای نفتی بوده که این امر نوآوری را از بین می برد، در حالی که برای پیشرفت می بایست بر ظرفیت های داخلی و نوآوری در زمینه توسعه آنها تکیه می کردیم.

وی افزود: استانی مانند اردبیل ظرفیت های خوبی در زمینه گیاهان دارویی، گردشگری، آب های زیرزمینی با خواص درمانی، زمین گرمایی (ژئوترمال) و تولید عسل دارد که با تکیه بر ایده های دانش بنیان می بایست این ظرفیت ها شکوفا شده و در سطح جهان مطرح شود.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا به راهی برسیم که با تکیه بر دانش روز ظرفیت های سرزمینی را توسعه داده و ارزش افزوده تولید کنیم؛ تجربه نشان داده که دانش با پول خریدنی نیست و امروز که وابستگی دولت به درآمدهای نفتی حدود 25 درصد شده، فرصت خوبی برای تغییر فرهنگ اقتصاد پولداری حاکم است.

او ادامه داد: دانش نه با پول که تنها با ایده و نوآوری در طراحی توسط نیروی انسانی به دست می آید و تا زمانی که این امر محقق نشود، نمی توان مدعی استقلال و تولید شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین اظهار کرد: گرچه طی سال های اخیر در حوزه اقتصاد دانش بنیان نهضتی راه افتاده اما در این راه همچنان بحث فرهنگ یکی از مشکلات است که باید نسبت تغییر آن تلاش کنیم.

او با اشاره به اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان افزود: سال گذشته 40 شرکت دانش بنیان از معافیت های مالیاتی برخوردار شدند و تعداد این شرکت ها در سال جاری به یک هزار و 500 مورد افزایش یافته که این امر نشان دهنده عزم دولت در این زمینه است.

ستاری اظهار کرد: تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و اعطای تسهیلات به 300 شرکت در سال جاری به منظور حمایت از نخبگان صورت گرفته و باید تلاش کنیم تا فرهنگ اعتماد به جوانان و تولید ثروت با استفاده از ایده و دانش در کشور حاکم شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در سفر یک روزه به استان اردبیل از نیروگاه زمین گرمایی شهرستان مشگین شهر، نمایشگاه شرکت های دانش بنیان و آزمایشگاه داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بازدید و با مسوولان استان، روسای دانشگاه ها و مراکز علمی و نخبگان استان دیدار کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا