تکنولوژی های جدید اخلاق پزشکی را به چالش کشانده

بر این اساس، با تبدیل شدن این لایحه به قانون و اجرای آن، بیماران در حال مرگ می‌توانند از یک راه میانبر از داروهای آزمایشی شرکت‌ها که هنوز تاییدیه FDA را دریافت نکرده‌اند با موافقت شرکت داروسازی و تایید پزشکشان استفاده کنند.

گزارش ها حکایت از این موضوع دارد که ترامپ طی چهار ماه گذشته بارها از کنگره خواسته بود این لایحه را هرچه زودتر تصویب کند‌.

بعد از تایید این قانون، نخستین بیمار لاعلاج آمریکایی از قانون Right to Try استفاده کرد. یک مرد کالیفرنیایی مبتلا به یک نوع سرطان مغز مرگبار با دریافت یک درمان آزمایشی به نخستین فردی در آمریکا تبدیل شد که از قانون تصویب شده در دولت ترامپ موسوم به Right to Try  استفاده کرد.

این بیمار درمان Gliovac که یک واکسن ساخته شده از سلول‌های خود بیمار و بافت‌های برداشته شده از بیماران دیگر مبتلا گلیوبلاستوما است را دریافت کرد. این در حالیست که یک شرکت بلژیکی در انجام تست انسانی این واکسن است.

به گزارش نیویورک تایمز، منتقدان اعتقاد دارند با اجرای مفاد این لایحه بیماران بیشتر در معرض درمان‌های آزمایشی ناایمن و غیرموثر قرار می‌گیرند.

از این رو، اینگونه به نظر می رسد که همراه و همزمان با پیشرفت علوم پزشکی اخلاق و معنویت رشد نکرده و در برخی کشورها شاهد نزول اخلاق هستیم.

براساس این گزارش، رابطه بین پزشک و بیمار پاسخ هایی بسیار واضح دارد اما بسیاری از حوزه ها هست که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد. به ویژه با تکنولوژی های جدید وارد شده در علم پزشکی، به طور مثال در مورد درمان ناباروری این سوال ها مطرح است که این کودک حاصل از تخمک یا اسپرم اهدایی، چه وضعیت حقوقی ای خواهد داشت؟ منتسب به کیست؟ توارث، ازدواج و محرمیت او چه می شود؟ آیا در آینده باید این موضوع را بداند یا خیر؟ سوال هایی بسیار جدی در این زمینه ها مطرح است که تا امروز پاسخی چندان روشن نیز نداشته اند.

موضوع پیوند اعضا از مرگ مغزی مثالی دیگر است که قضیه آن خوشبختانه با فتوای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری به خوبی حل شد اما همین امروز نیز مشکلاتی جدی وجود دارد، از جمله این که خود فرد برای پیوند اعضا وصیت کرده است اما کسی در میان خانواده اجازه اهدا نمی دهد. به دلیل همین مسایل از سالی دو تا سه هزار مرگ مغزی رخ داده، تنها حدود 500-400 مورد از آنها برای زنده نگه داشتن دیگران استفاده می شوند و به جای آن از کلیه افراد زنده استفاده می شود، تعدادی از نیازمندان کلیه خود رادر ازای دریافت مبلغی به دیگران می دهند که به نظر می رسد این مساله با عدالت در معنای کلان آن در تعارض باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا