شناسایی نقشه راه واکنش ایمنی در گیاهان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،در این تحقیقات مشخص شد بخشی از دی ان ای موسوم به ATP که تامین کننده انرژی در سلول ها است، پس از خروج از سلول، به نوعی سیگنال برای جراحت یا عفونت تبدیل می شود. در واقع مولکول های ATP تنها زمانی از سلول خارج می شوند که چیزی دچار آسیب شده باشد و به همین علت محرک مناسبی برای سیستم ایمنی محسوب می شوند.
به اعتقاد محققان این فرآیند نقشه عملکرد سیستم ایمنی گیاهان را در اختیار می گذارد. در حال حاضر حتی خلاقانه ترین برنامه ها برای ایجاد مقاومت در برابر عوامل بیماری زا بدون هدف و سردرگم پیش می روند، اما با در دست داشتن نقشه راه می توان با سرعت بسیار بیشتری به هدف رسید.
محققان برای شناسایی این فرآیند، از گیاهان وحشی و گیاهانی که مسیرهای تدافعی آن ها اصلاح شده است، استفاده کردند. ابتدا در نمونه های دستکاری شده، یک واکنش ATP را تحریک کرده و مسیر سیگنال ATP را تا گیرنده ها ردگیری کردند. سپس این فرآیند را در سایر نمونه ها نیز به اجرا گذاشتند. بدین ترتیب توانستند مسیرهای اصلی و مستقل انتقال سیگنال را در سیستم ایمنی گیاهان شناسایی کنند.
گیرنده های سیگنال ATP در سال 2014 میلادی کشف شدند اما تا کنون محققان از چگونگی تحریک واکنش سیستم ایمنی توسط سیگنال های ATP بی اطلاع بودند.
اکنون محققان می توانند با استفاده از نقشه مسیرهای انتقال سیگنال، نسل جدیدی از گیاهان را با قابلیت دفاعی بهبودیافته تولید کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Plant Physiology منتشر شده است.