بیانیه سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت

دکتر منوچهر جهانیان- رییس دانشکده علوم گردشگری و دبیر سومین کنفرانس گردشگری و معنویت- در پایان کارگاه‌های تخصصی سومین دوره این کنفرانس، بیانیه ای به شرح زیر قرائت نمود.

«در جهان امروزی گردشگری یکی از صنایع خدماتی پر درآمد و به عنوان بزرگترین جریان حرکت در جهان معرفی شده است، براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری، سفرها در سال 2018 در مقایسه با سال های قبل از رشد 6 درصدی برخوردار بوده است. آمارهای جهانی نیز موید این است که گردشگری سهم بالایی از درآمدهای اقتصادی کشورهای جهان را به خود اختصاص داده و به عبارتی به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان مطرح می گردد.

گردشگری با محوریت گردشگر، درقالب موجود انسانی تعریف می گردد که به ابعاد و لذت های مادی محدود نشده و بخش اعظم وجود وی را ابعاد معنوی و غیر مادی تشکیل می دهد. از این رو در ظرف گردشگری صرفا نمی توان مادیت را در نظر داشت و صنعت گردشگری را بر روی تفریحات و دستاوردهای مادی محدود نمود. چرا که معنویت و به عبارتی بعد غیر مادی وجود انسانی نشات گرفته از معنویت هستی و آفریدگار است که ماهیت کلیدی وی را رقم می زند.

از این رو با ارائه مفهوم معنویت در مطالعات گردشگری که اولین بار در سال 1394 از سوی دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ارائه گردید، اولین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار شد.

در راستای برگزاری اولین دوره کنفرانس، دریچه ای به سوی مطالعات گردشگری گشوده شد و منجر به راه اندازی دپارتمان گردشگری و معنویت و از سوی دیگر نشریه بین المللی انگلیسیTourism and Spirituality  گردید. در ادامه فعالیت های انجام گرفته، دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت نیز با حضور اساتید داخلی و خارجی، همراه با کارگاه‌های تخصصی برای دانشجویان و پژوهشگران و فعالان صنعت گردشگری برگزار شد.

سومین دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با شعار «معنویت؛ راهی برای تحقق گردشگری پایدار» در 20 دی ماه 1397 در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار گردید. بی شک برگزاری نشست های تخصصی، همایش ها و گردهمایی ها با حضور پژوهشگران و متخصصان حوزه گردشگری و سازمان های اجرایی و متولی در این صنعت می تواند گام نهادن در این مسیر را بیش از پیش هموار نموده و اهداف گردشگری پایدار را در جهت تعالی و کمال انسانی در جهان محقق نماید. از این رو وجود نگرش همه جانبه و یکپارچه با تاکید بر رویکردهای تخصصی گردشگری با توجه به مبانی فلسفه، جامعه شناسی، فرهنگ و ارتباطات، هنر و معماری، روانشناسی، مدیریت، اقتصاد و بازاریابی می تواند مفهوم معنویت را بیش از پیش در شکل دهی نگرش و سرانجام کاربردی نمودن اقدامات با مبانی تئوریک همسو نماید.

امید است پس از برگزاری سه دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت به عنوان مقدمه و آغاز حرکت در این مسیر، فضاهای علمی و اجرایی در ادامه مسیر پیش رو بیش از گذشته شکل گرفته و شاهد هموار شدن مسیر حرکت در تحقق مضامین معنوی در گردشگری باشیم.

از این رو نگرش های سطحی گرا و مادی گرایانه در اقدامات گردشگری در بستر مفهوم معنویت قرار می گیرند، و بستر لازم جهت تحقق پایداری، توسعه، و کسب درآمدهای اقتصادی از طریق گردشگری صورت خواهد پذیرفت.

براین اساس موارد زیر از سوی دبیرخانه سومین کنفرانس بین المللی گردشگری ومعنویت در راستای توسعه وتعالی گردشگری ومعنویت پیشنهاد می‌گردد:

1-فراهم آوردن بسترهای لازم برای اقشار مختلف مردم برای بازدید از جاذبه های متنوع گردشگری

2-تبیین مفهوم معنویت در گونه های مختلف گردشگری با نگاه علمی وتخصصی در راستای تعالی انسان

3-برگزاری نشست ها وکارگاههای عمومی برای متولیان و دست اندرکاران بخش های دولتی وخصوصی گردشگری

4-اموزش به دانش اموزان وعلاقمندان به شناخت فرهنگ ومبانی گردشگری با رویکرد معنویت

5-توزیع سفر وگردشگری در طول ایام سال ، در تمامی مکان ها واز جمله مناطق ناشناخته وکمتر شناخته شده

6-برگزاری کنفرانس بین امللی گردشگری ومعنویت به صورت دوسالانه

7-ایجاد وراه اندازی کرسی گردشگری ومعنویت در کمیسیون ملی یونسکو در کشور وبه تبع ان در دبیرخانه سازمان یونسکو

8-ایجاد و راه اندازی کمیته گردشگری ومعنویت در سازمان جهانی گردشگری»

دبیرخانه سومین کنفرانس بین المللی گردشگری ومعنویت

                                                                                                    

                                                                   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا