دانش تولید باریت با عیارهای تجاری مختلف

به گزارش سیناپرزس به نقل از ایسنا،دکتر محمد رضا توکلی محمدی، عضو هیأت علمی و مدیر گروه فرآوری مواد معدنی با بیان اینکه باریت، ترکیب طبیعی سولفات باریم (BaSO۴)، یکی از کانی‌های عادی رگه‌ها است که معمولاً همراه فلوئوریت، سلستین، کوارتز، گالن، اسفالریت، کلسیت، دولومیت و سیدریت ظاهر می‌شود، اظهار کرد: نام این ماده از کلمه یونانی barys گرفته شده که به معنای سنگین است. دلیل انتخاب این نام برای باریت وزن مخصوص بالای آن (۵/۴-۳/۴) است که برای یک ماده معدنی غیرفلزی خارق العاده است.

به گفته عضو هیـأت علمی گروه پژوهشی فرآوری مواد معدنی این مشخصه باریت توام با ویژگی­‌های دیگر آن نظیر سادگی مصرف، خنثی بودن از نظر شیمیایی، نرمی و مناسب بودن از نظر قیمت باعث شده این ماده در گستره وسیعی از مصارف صنعتی، پزشکی و تولید کاربرد داشته باشد. از دیدگاه تجاری، این تنوع کاربرد باعث دسته­‌بندی عیاری این ماده معدنی به صورت ذیل شده است:

عیار حفاری

باریت با وزن مخصوص حداقل ۲/۴ (۹۰%<BaSO۴) و اندازه معمولا ۲۰۰ مش در این دسته قرار می­‌گیرد. برای این نوع باریت رنگ مهم نیست ولی محتوی فلزات قلیایی خاکی محلول در آب آن باید کنترل شود تا برای رئولوژی گل حفاری ایجاد مشکل نکند. امروزه بیش از ۸۵ درصد باریت تولیدی از این نوع عیار است که به طور ویژه در گل حفاری استفاده می­‌شود. گل حفاری برای خنک کردن سر مته­‌های حفاری، روان­کاری میله مته، پوشاندن سوراخ­‌های دیواره چال، خروج مواد کنده شده و محدود کردن فشارهای استاتیکی نفت و گاز کاربرد دارد.

عیار شیشه

این نوع باریت با ترکیب شیمیایی ۹۸%-۹۶ = BaSO۴، %۵/۲ > SiO۲ و %۱۵ > Fe۲O۳ (و گاها محدودیت­هایی برای TiO۲ و Al۲O۳) و گستره دانه­‌بندی ۱۴۰ ۳۰- مش به فروش می­رسد. در شیشه سازی، این نوع باریت موجب صرفه جویی در میزان مصرف سوخت توسط انعطاف پذیری جداسازی کف مذاب شده و به عنوان یک اکسید کننده و رنگدانه باعث کاهش رشد دانه­‌های شیشه و زمان ذوب و افزایش سختی و درخشندگی و وضوح شیشه می‌شود.

عیار شیمیایی

باریت‌­هایی با دانه­‌بندی ۸۴/۰ ۱۶- میلی‌متر با خلوص حداقل %۹۵ = BaSO۴، %۱ > SrSO۴، %۱ > اکسیدهای آهن و تقریبا فاقد فلورین در این دسته قرار می­‌گیرند. از این نوع باریت در ساخت ترکیبات شیمیایی باریم استفاده می­‌شود.

عیار پرکننده

این نوع باریت با رطوبت کمتر از %۵/۰ محتوی %۹۵ Fe۲O۳ است. صنایع پرکننده از این محصول با رنگ روشن و دانه­‌بندی ۳۲۵- مش استفاده می­‌کنند. رنگ­ها و چاشنی­‌ها بزرگترین مصرف کنده باریت پرکننده هستند.

Blanc fixe

این نوع باریت رسوب سولفات باریم است که برای صنایعی که نیازمند کنتراست بالا و خلوص و ابعاد ریز ذرات محصول باریت هستند مورد استفاده قرار میگیرد. باریت خرد شده ابتدا در کوره دوار در دمای حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی­گراد سوزانده می­شود. در این حالت سولفات باریم در قالب خاکستری سیاه به سولفید باریم تبدیل می‌گردد. با غوطه­‌وری این خاکستر سیاه داغ داخل آب طی فرایند لیچینگ محلول سولفید باریم تولید می­‌شود. Blanc fixe از عمل آوری این محلول با سولفات سدیم و ترسیب به صورت سولفات باریم بسیار دانه­‌ریز تشکیل می­‌شود. این نوع باریت به علت قابلیت ضد خوردگی در برابر اسید و باز به عنوان پوشش­‌دهنده استفاده می­‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی، به گفته عضو هیـأت علمی گروه پژوهشی فرآوری مواد معدنی، تولید باریت با این گستره تنوع عیاری از اهداف محققین این مجموعه در سال جاری بوده که با موفقیت بر روی نمونه­‌های معادن باریت استان­‌های قم و سمنان صورت گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا