لرزه خیز ترین ناحیه ایران منطقه زاگرس است

سیناپرس: دکتر مهدی زارع در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: حدود دومیلیون انسان از ابتدای سده بیستم تا سال 2014(حدود 114 سال) در زمینلرزه های مختلف در دنیا کشته شده اند. حدود 120 هزار نفر از این تلفات مربوط به آمار تلفات زلزله ها از ابتدای سده بیستم در ایران است.

 

زارع افزود: در جهان، سالانه  حدود 13000 زلزله با بزرگای بین  4 تا 4.9 ، 1300  زلزله با بزرگای بین 5 تا 5.9، 130 زلزله با بزرگای 6 تا 6.9 ، حدود 10 زلزله با بزرگای بین 7 تا 7.9، و حدود یک زلزله با بزرگای  8 تا 8.9  و هر 10 سال یک زلزله  با بزرگای بین 9 تا 9.5 ریشتر (بزرگترین زلزله ثبت شده در تاریخ، در سال 1960 در ساحل شیلی) به وقوع می پیوندد.

 

دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با اشاره به وقوع زلزله در داخل فلات ایران، خاطرنشان کرد: در سال حدود 250 زلزله با بزرگای  4 تا 4.9، 25 زلزله با بزرگای 5 تا 5.9، 2 زلزله با بزرگای  6 تا 6.9، و هر ده سال حدود دو زلزله با بزرگای 7 تا 7.9 ریشتر در داخل فلات ایران رخ می دهد.  زلزله های بزرگ تر از 8 ریشتر در داخل این فلات به ندرت و در هر قرن حدود یک تا دو رخداد امکان وقوع دارند که عمدتا در مرز فرورانش مکران در جنوب شرق فلات ایران و در دریای عمان انتظار چنین زمینلرزه هایی  (با بزرگای بیش از 8) وجود دارد.

وی یادآور شد: همه جای ایران به یک میزان لرزه خیز نیست. لرزه خیز ترین ناحیه ایران (که بیشترین آمار رخداد زلزله ها به آن مربوط است) منطقه زاگرس است. در این ناحیه بیشترین میزان تغییر شکل در پوسته ایران رخ می دهد، ولی فقط حدود 3 درصد از تغییر کل به صورت لرزه ای و الباقی به صورت بی لرزه (تغییر شکل به صورت خزش و خمش) اتفاق می افتد.

زارع در ادامه گفت: دیگر مناطق لرزه خیز مهم ایران ناحیه البرز و کپه داغ در شمال و شمال شرقی ایران است که  حدود 30 درصد از تغییر شکل در آن به صورت لرزه ای و حدود 70 درصد به صورت بی لرزه رخ می دهد. همچنین منطقه ایران مرکزی، آذربایجان و لوت ناحیه دیگر لرزه خیز ایران است که  حدود 10 درصد از تغییر شکل در آن به صورت لرزه ای و 90 درصد بدون لرزه  است. در ایران نواحی کمتر لرزه خیز به دلیل میزان کمتر تغییر شکل در پوسته هم وجود دارند که از این میان می توان به دشت خوزستان و نوار سنندج – سیرجان اشاره کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با وجود اینکه به لحاظ آماری 2 درصد از زلزله های دنیا در ایران رخ می دهد، ولی در سده بیستم حدود 6 درصد از تلفات زمینلرزه ها به زلزله های ایران مربوط بوده  است.  این نشان می دهد که آسیب پذیری ایران در مقابل خطر زمینلرزه بسیار بالاست. از سوی دیگر توسعه نامتوازن در 200 سال اخیر آسیب پذیری ما در مقابل خطر زمینلرزه را بیشتر کرده است که اگر یک ابرشهرمسکونی (شامل چندین شهر که به فاصله نزدیک از هم واقعند) از هشتگرد در غرب کرج تا رودهن در شرق تهران به عنوان محل تمرکز عمده جمعیت در استان های تهران و البرز در نظر گرفته شود، در ابتدای سال 1393 ، حدود 16.2 میلیون نفر (حدود 21درصد از کل جمعیت کشور) در این محدوده – در منطقه ای با ریسک بالا از نظر خطر زلزله – زندگی می کنند.  از سوی دیگر اگر به همین محدوده کلانشهر کرج – تهران توجه کنیم، جمعیت ساکن در این کلانشهر  از 1335 (حدود 1.5 میلیون نفر) تا ابتدای سال 93، بیش از10 برابر شده است! در حالی که جمعیت ایران در این فاصله زمانی از حدود 18 میلیون و 900 هزار نفر به حدود 78 میلیون نفر رسیده است (حدودا 4 برابر شده است) . جمعیت محدوده تهران و کرج نیز از ابتدای انقلاب (حدود 5 میلیون نفر) تا امروز در سال 1393 حدودا سه برابر افزایش یافته است!  در حالی که جمعیت کشور در همین فاصله از حدود 36 میلیون به حدود 78 میلیون نفر رسیده است (حدودا دو برابر شده است).

وی با انتقاد از تمرکز شدید جمعیت در استان تهران، خاطرنشان کرد: این آمار به خوبی نشان می دهد که از حدود 20 سال قبل از انقلاب تا کنون، تمرکز شدید جمعیت در محدوده  تهران رخ داده است (توسعه ای به شدت تمرکز گرا) که البته با توجه به خطر قابل انتظار زمینلرزه در محدوده تهران کاری بسیار خطرناک است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا