سن افراد در پذیرش و نشر اخبار جعلی موثر است

پژوهشگران آمریکایی در یک تحقیق دریافتند که سالخوردگان نسبت به افراد جوان‌تر بیشتر به سایت‌های فیس‌بوک و سایر سیستم‌عامل‌های مشابه لینک می‌دهند. آن‌ها اعلام کردند که تنها درصد کمی از آمریکایی‌ها، یعنی کمتر از ۹ درصد از مردم این کشور در طول انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی لینک اخبار جعلی را در فیس‌بوک بازنشر کردند.

ایده به‌کارگیری سواد دیجیتالی و آموزش آن در مدارس (جدای از سودمند بودن آن درزمینهٔ های دیگر) برای مسئله بازنشر و به اشتراک‌گذاری اخبار جعلی در کوتاه مدت سودمند نخواهد بود چراکه چنین اشتراک‌گذاری‌هایی در بین سالمندان بیشتر اتفاق می‌افتد.

محققان دانشگاه نیویورک و دانشگاه پرینستون (Princeton) در ایالات‌متحده آمریکا نشان دادند این بازنشرهای جعلی در شبکه‌های اجتماعی بیشتر توسط افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود و رایج است. جاشوا تاکر (Joshua Tucker) استاد دانشگاه نیویورک در این رابطه می‌گوید: «علی‌رغم علاقه گسترده به پدیده اخبار جعلی، ما نمی‌دانیم که چه کسانی این اخبار را در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنند.»

او در ادامه توضیحاتش اعلام کرد: «ما متوجه شدیم که به اشتراک‌گذاری این نوع محتواهای کاذب و دروغین در فیس‌بوک، فعالیت‌های نسبتاً نادری بوده که در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی در آمریکا بیشتر اتفاق افتاده است.»

در نمونه کلی یک نظرسنجی که از شرکت‌کنندگان موردمطالعه گرفته شد،  فقط ۸.۵ درصد لینک‌های مشترک از سایت‌های خبری جعلی از طریق فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شدند. این نظرسنجی توسط شرکت YouGov ارائه‌شده است. قابل‌توجه است که فقط سه درصد از کسانی که بین ۱۸ تا ۲۹ سال داشتند، لینک‌ها را از سایت‌های خبری جعلی، به اشتراک گذاشتند درحالی‌که ۱۱ درصد از افراد شرکت‌کننده در اشتراک‌گذاری اخبار جعلی سالخوردگانی بیش از ۶۵ ساله بودند.

بر اساس نظر محققان، ارتباط این مسئله با سن افراد به نظر می‌رسد جدای از وابستگی‌های ایدئولوژیکی یا حزبی پاسخ‌دهندگان است. آن‌ها معتقدند که این ارتباط انتشار اخبار جعلی با افراد سالخورده، درواقع تفاوت در ویژگی‌ها یا مهارت‌های اساسی مانند سواد رسانه‌های دیجیتالی که ازلحاظ نظری ارتباط با رفتارهای اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی بوده، است. محققان این پروژه تحقیقاتی اظهار داشتند که این مسئله باید در پژوهش‌های آینده مورد تمرکز و تحقیق بیشتر قرار گیرد.

 آندرو گس (Andrew Guess) استادیار دانشگاه پرینستون در این رابطه گفت: «اگر احتمال دارد که سالمندان بیشتر از جوانان اخبار جعلی را به اشتراک بگذارند پس پیامدهای مهمی در چگونگی طراحی مداخلات برای کاهش انتشار اخبار جعلی وجود دارد.»

جاناتان نگلر (Jonathan Nagler) استاد دانشگاه نیویورک اظهار داشت که ایده به‌کارگیری سواد دیجیتالی و آموزش آن در مدارس (جدای از سودمند بودن آن درزمینهٔ های دیگر) برای مسئله بازنشر و به اشتراک‌گذاری اخبار جعلی در کوتاه مدت سودمند نخواهد بود چراکه چنین اشتراک‌گذاری‌هایی در بین سالمندان بیشتر اتفاق می‌افتد.

علاوه بر موارد ذکر شده، تحصیلات، درآمد و جنسیت به‌طور سیستماتیک به‌احتمال بیشتری برای تقسیم اخبار جعلی مرتبط نبوده است. در ضمن محققان دریافتند که اختلاف زیادی بین طرفداران جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیده‌شده که ۱۸ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به کمتر از ۴ درصد از دموکرات‌ها به لینک‌های خبری جعلی دسترسی داشتند. درواقع به نظر می‌رسد که بیشتر خبرهای جعلی که در طول مبارزات انتخاباتی در جهت‌گیری قرار گرفتند، طرفدار ترامپ یا گروه های ضد کلینتون بودند.

پژوهشگران همچنین اعلام کردند که نتایج این تحقیقات با بیشتر مقاله‌های جعلی و تحریف‌شده مجموعه مقالات تولیدشده در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ میلادی و تمایل پاسخ‌دهندگان برای به اشتراک گذاشتن مقالاتی که با آن‌ها موافق هستند، مطابقت دارد، بنابراین ممکن است گرایش محافظه‌کاران برای به اشتراک گذاشتن اخبار جعلی نسبت به لیبرال‌ها بیشتر نباشد.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پیشرفت‌های علمی (Science Advances) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehindu

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار جالب است. فکر کنم اولین باری است که به اخبار جعلی از این منظر توجه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا