باید به گردشگری به عنوان یک فرصت نگاه کنیم

در ابتدا دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت، درباره چگونگی شکل گیری این کنفرانس در دانشگاه علم و فرهنگ توضیحاتی ارائه داد و تاكيد كرد: در سال 1395 ایده برگزرای چنین کنفرانس هایی با تاکید بر اهمیت گردشگری میان دانشجویان دکتری دانشکده گردشگری همین دانشگاه، به وجود آمد. از آنجایی که این بحث یکی از حوزه های جدید در علم بود، پیش بینی می کردیم که در تمام دانشگاه ها چه در داخل و چه در خارج مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: اینکه می گویم بحث جدید، بر اساس مطالعات انجام شده است، ما در حوزه های بین المللی به این صورت، رویکرد معنوی نسبت به گردشگری نداریم. بلکه گردشگری معنوی ما یک گونه ای از گردشگری است که صرفا بر مباحث مذهبی تاکید می کند. در صورتی این گردشگري که الان درباره آن حرف می زنیم، رویکردی جدید در این حوزه است که یکی از ابعاد آن می تواند بعد مذهبی و اسلامی باشد.

رئیس کمیته علمی کنفرانس در ادامه درباره بازخوردهای این کنفرانس ها از زمان برگزاری تا الان، گفت: باید بگویم بحث هایی که در 2 کنفرانس گذشته داشتیم، نتایج خوبی داشت به طوری که آثار آن ها در نشریه های مختلف از جمله «نشریه بین المللی گردشگری و معنویت» که الان به رسانه ای برای ارائه چنین بحث هایی تبدیل شده، منتشر شده است.

دکتر ایمانی خوشخو،جزئیات بیشتری از سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت اراده کرد و گفت: بار اصلی محتوایی این کنفرانس را در شهر قم قرار دادیم، به این ترتیب که پیش نشست های خوبی در این شهر و همچنین تهران، برگزار شد. ما حدود 7 پیش نشست برگزار کردیم.

ایمانی خوشخو درباره مقالات داوری شده در این کنفرانس، افزود: حدود 50 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارائه شده است که 30 مقاله به داوری گذاشته شد و حدود 22 مقاله نیز، پذیرفته شده است. باید بگویم نسبت به سال های قبل و از آنجایی که موضوع جدید بود، شاهد ارتقای کیفی مقالات در سومین کنفرانس هستیم.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد زمان آن رسیده که ما یافته های رویکرد نظری را به سمت رویکرد عملی، سوق دهیم. ما باید این یافته ها را در جامعه و سازمان های مربوطه، اجرایی کنیم. تا در همه جوامع به خصوص در جامعه ما این امر که سفر امری مقدس است، به یک اصل تبدیل شود.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیته علمی این کنفرانس درپایان به اهمیت حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: با توجه به همه این مباحث،ما و جامعه ما باید بدانیم که گردشگری حوزه ای پر اهمیت است که از همه نظر باید به آن توجه کرد. گردشگری باید از نظر اقتصادی مورد حمایت واقع شود زیرا یک صنعت است و علاوه برآن می تواند راه حلی برای برون رفت کشور از این موانع اقتصادی و تحریم ها باشد. درپایان امیدوارم این مسیر ادامه دار باشد و چنین نگاهی به حوزه گردشگری، گسترش یابد.

در بخش دوم این نشست، دکتر محسن الویری، عضو هيات علمي دانشگاه باقرالعلوم، مباحثی را درباره اهمیت بحث گردشگری در قرآن و منابع دینی، مطرح کرد وگفت: با توجه به اهمیت جنبه معنوی سفر و همانگونه در آیات الهی ما نیز آمده است، سفر کردن یک امر مقدس است. منظور ما از معنویت، تا ثیراتی است که سفر بر روح و جسم انسان می گذارد.

وی در ادامه تاکید کرد: تمام ادیان الهی به خصوص اسلام بر اهمیت سفر کردن و گردشگری تاکید کرده اند، این کنفرانس فرصت بسیار خوبی است برای اینکه پیوندی عمیق میان حوزه های مختلف از جمله گردشگری و معنویت و رویکردهای دینی و مذهبی ایجاد شود. همچنین این کنفرانس ها توانسته است میان حوزه و دانشگاه نیز برای تبادل مباحث علمی، رابطه خوبی برقرار کند.

در ادامه این کنفرانس، دکتر سید سعید هاشمی، رئیس سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به مهمانان ابتدا درباره ماهیت این کنفرانس ها، توضیحاتی داد و گفت: همانطور که گفته شد، این کنفرانس ها 3 سال متوالی است که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود، ایده اولیه این همایش نیز توسط اساتید و دانشجویان همین دانشگاه، شکل گرفته است. باید بگویم استقبال خوبی هم در داخل و هم در خارج از كشور از این کنفرانس صورت گرفته است.

دکتر هاشمی در ادامه درباره بدفهمی و نگاه منفی که در دنیا نسبت به کشورمان وجود دارد، گفت: یکی از مهم ترین دلایل توجه به حوزه گردشگری، همین نگاه منفی است که متاسفانه توسط برخی رسانه ها در دنیا نسبت به کشور ما رواج یافته است. اینکه می گویند ایران خطرناک است، مردم ایران خشن هستند و… ما با برگزاری چنین همایش هایی به دنبال نفی این نگاه و رونق گردشگری در کشور هستیم.

رئیس سومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت درباره معانی و برداشت های مختلفی که درباره «مفهوم معنویت» وجود دارد، گفت: 3 رویکرد مهم درباره معنویت وجود دارد،یکی معنویت انسانی است که به تحقق نیاز های انسانی از جمله عشق، دوستی و محبت اشاره دارد. یکی دیگر معنویت عبادی است که همان اعمال مذهبی و عبادی ما است و دیدگاه سوم، معنویت کاربردی است که ترکیبی از معنویت انساني و عبادی است. ما باید به این رویکرد سوم بیشتر توجه کنیم. اما حس معنویت ناشی از سفر کردن می تواند ادراک معنوی گردشگران را تقویت کند.با اینکه خیلی به بحث معنویت در سفر توجه نشده است، اما به نظر می رسد ظرفیت بالایی دارد و می تواند بسیار موثر باشد.

دکتر سعید هاشمی، رئیس این کنفرانس و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ درپایان، گفت: باید از همه کسانی که دربرگزاری این کنفرانس ها، تلاش می کنند، تشکر کنم. قابل توجه است که ما در این کنفرانس حدود 7 پیش نشست داشتیم که در شهرهای مختلف از جمله تهران و قم برگزار شد. امیدوارم این حرکت همچنان میان دانشگاهیان و اهالی علم رواج داشته باشد و بتوانیم در توسعه علمی بحث گردشگری و معنویت، نقش موثری را ایفا کنیم.

در بخش بعدی این کنفرانس، پروفسور فابیو کاربونه، از اساتید دانشگاه انگلستان و اهل ایتالیا، درباره معنویت، گردشگری و تاثیر این مباحث بر فرایند های جهانی، مباحث تخصصی را ارائه کرد و گفت: ما باید نیاز های خود به امر گردشگری را در یک زمینه پیچیده در نظر بگیریم، یعنی بدانیم که گردشگری در حوزه های مختلفی از جمله اقتصاد، صنعت و حتی سیاست می تواند اثر گذار باشد.

او در ادامه افزود: داشتن دانش و مهارت لازم در حوزه سفر و گردشگری برای کودکان مان بسیار مهم است که باید از همان سنین پایین به آنها آموزش داده شود.

پروفسور کاربونه در سخنان خود تاکید کرد: نکته ای كه در بحث گردشگری بسیار مهم است بی توجهی به اثرات بد و یا زهرآگین سیاسی است.یعنی روابطی که میان کشور ها حاکم است و گاهی این روابط بر دید مردم یک کشور نسبت به کشور دیگر اثر می گذارد. ما باید سعی کنیم این محدودیت ها را نادیده بگیریم و بدون پیش فرض یا قضاوتی به فرهنگ های مختلف سفر کنیم.

استاد ایتالیایی تبار درباره جهانی شدن«Globalization»  و اثرات آن بر گردشگری گفت: جامعه ما در حال جهانی شدن است. و این جهانی شدن، دارای ابعاد مثبت و منفی مختلف است. اینکه جهانی شدن باعث تسهیل فرآیند گردشگری و توریسم در دنیا شده است بسیار خوب است، اما چیزی که منفی تلقی می شود این است که پویایی و تحرک انسانی در حال از بین رفتن است.

پروفسور کاربونه، استاد دانشگاه انگلستان، در پایان به بحث گردشگری در ایران اشاره کرد و گفت: ما باید به گردشگری به عنوان یک فرصت نگاه کنیم، البته که مشکلات و محدودیت هایی هم وجود دارد اما ما باید ابعاد مثبت قضیه را در نظر بگیریم. تصوری که از ایران نزد برخی از کشور ها وجود دارد کاملا اشتباه است، حداقل من که به عنوان یک گردشگر به ایران، سفر کرده ام چنین چیزی ندیده ام.

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا