رفتارهای غلط در شبکه‌های اجتماعی

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهند، افرادی که در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و اینستاگرام فعال بوده  و مدت‌زمان زیادی در طول روز را به این شبکه‌ها اختصاص می‌دهند، با مشاهده تصاویر دیگر کاربران به مقایسه زندگی خود با آن‌ها پرداخته و تصور می‌کنند که دیگران زندگی‌شان بسیار بهتر از آن‌هاست. محققان معتقدند که چنین رفتارهای اجتماعی با اختلال افسردگی عمده ارتباط دارد.

درحالی‌که تحقیقات جدید اثر و ارتباط رفتارهای غلط اجتماعی را با افسردگی زیاد به‌صورت خیلی پررنگ نشان می‌دهد، مهم است بدانیم که استفاده از شبکه‌های مختلف اجتماعی می‌تواند منافع مثبت زیادی ازجمله حمایت اجتماعی را برای بسیار از افراد در برداشته باشد.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی تگزاس، پنج فاکتور مهم شبکه‌های اجتماعی مرتبط با اختلال افسردگی عمده را شناسایی کرده‌اند. آن‌ها در طی انجام تحقیقات خود، رفتار ۵۰۰ هزار فعال شبکه اجتماعی ازجمله فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام را موردبررسی قراردادند.

افرادی که به میزان زیاد در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، کسانی که به‌احتمال‌قوی خودشان را با دیگر افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که تصاویر اغراق‌آمیز از زندگی‌شان را به اشتراک می‌گذارند، مقایسه کرده و کمتر پیش می‌آید که تصاویری از خود به اشتراک بگذارند، ممکن است درخطر ابتلا به اختلال افسردگی عمده قرار داشته باشند. این مطالعه همچنین نشان داد، شرکت‌کنندگانی که بیش از ۳۰۰ حساب توییتر را دنبال می‌کنند کمتر احتمال دارد که به این عارضه دچار شوند. رفتارهای غلط اجتماعی چون مقایسه تصاویر مجازی زندگی دیگران بازندگی واقعی خود می‌تواند خطر ابتلا به عارضه اختلال افسردگی عمده را افزایش دهد.

کریستا هاوارد (Krista Howard) از دانشگاه ایالتی تگزاس در رابطه با مضرات و مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: «درحالی‌که این تحقیقات جدید اثر و ارتباط رفتارهای غلط اجتماعی را با افسردگی زیاد به‌صورت خیلی پررنگ نشان می‌دهد، مهم است بدانیم که استفاده از شبکه‌های مختلف اجتماعی می‌تواند منافع مثبت زیادی ازجمله حمایت اجتماعی را برای بسیار از افراد در برداشته باشد.»

هاوارد در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «بهتر است، افرادی کارآمد برای ایجاد آگاهی از چگونگی شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شوند تا تغییرات لازم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده درنتیجه آن رفتارهای مرتبط با اضطراب روانی و افسردگی کاهش پیدا کند. برخی از تغییرات می‌تواند شامل کاهش زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی یا دنبال نکردن افراد یا گروه‌هایی باشد که در آن‌ها ایجاد آشفتگی یا مقایسه می‌کند.»

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره در مجله تحقیقات کاربردی رفتار زیستی (Journal of Applied Biobehavioural Research) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا