دانش حفر چاه های ژئو ترمال در کشور بومی شد

 سورنا ستاری در بازدید از نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر افزود: این مجموعه بعنوان بزرگترین نیروگاه ژئو ترمال در خارومیانه و نمونه ای از توانمندی های داخلی است .

او با بیان اینکه این مجموعه از مهمترین زیر ساخت های علمی کشور است بیان کرد: در سال های اخیر اقدامات قابل توجهی در این مکان صورت گرفته است .

ستاری همچنین از اختصاص 500 میلیارد ریال برای نصب اولین توربین 5 مگاواتی در این نیروگاه خبر داد. 

وی استفاده از قابلیت این نیروگاه از جمله بخار وآب داغ را فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه کشاورزی، شیلات وصنعت گردشگری دانست . 

نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر اولین نیروگاه زمین گرمایی خاورمیانه می باشد و توانایی تولید 33مگاوات برق با استفاده از حرارت داخل زمین را دارد.

تعداد 11حلقه چاه تا عمق بیش از سه هزار و 200 متری داخل زمین در این نیروگاه حفر شده است و تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزی یک هزار میلیارد ریال نیز برای احداث این نیروگاه هزینه شده است.

ایجاد صنایع جانبی از جمله پرورش گیاهان گلخانه ای و ایجاد مجتمع های آبدرمانی با استفاده از آب ، حرارت و بخار چاه های موجود در منطقه واقع شده این نیروگاه پیش بینی شده است .

عملیات احداث نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر از چند سال پیش در دامنه های کوه سبلان در شهرستان مشکین شهر آغاز شده است. 

معاون رئیس جمهوری و رییس بنیاد نخبگان همچنین در بازدید از طولانی ترین پل معلق خاورمیانه در مشگین شهر نیز گفت: احداث این پل ایده خوبی برای توسعه گردشگری می باشد وبا توجه به بومی بودن دانش ساخت آن بسیار حائز اهمیت است.

ستاری افزود: اخیرا شرکت های گردشگری نیز به لیست شرکت های دانش بنیان اضافه شده و معاونت علمی وفن آوری ریاست جمهوری در قالب قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان از شرکت سازنده این پل معلق نیز حمایت خواهد کرد.

وی معافیت گمرکی ،معافیت مالیاتی وپرداخت تسهیلات ارزان قیمت را از مزایای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ذکر کرد.

به گزارش ایرنا،معاون علمی وفن آوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تعداد شرکت دانش بنیان استان اردبیل در مقایسه با دیگر مناطق کشور بسیار پائین است، اظهار امیدواری کرد که در این سفر با توجه به قابلیت های علمی وطبیعی استان این نقیصه بررسی و راهکارهای لازم در خصوص ارتقای وضعیت فعلی تدوین شود .

شهرستان مشکین شهر با ۱۷۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب اردبیل واقع شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا