جمجمه 'هیولای دریایی' رونمایی شد

با دفن این موجود جمجمه اش به طرز حیرت انگیزی حفظ شده و به دانشمندان اجازه داده آن را به صورت دیجیتالی بازسازی کنند.

این فسیل که در نشریه "پیر جی" تشریح شده شناختی بی سابقه درباره یک ایکتیوسور به دست می دهد.این جانور از سایر ماهی ها، اسکوئید و احتمالا همنوعان خود تغذیه می کرده است.

استخوان های جانور بیش از ۶۰ سال پیش در یک مزرعه پیدا شد، اما اهمیت آن به تازگی روشن شده است.فوق العاده است که جمجمه حیوان به صورت سه بعدی حفظ شده و حاوی استخوان هایی است که به ندرت دیده می شوند.

دین لومکس فسیل شناس از دانشگاه منچستر گفت: "بیش از نیم قرن طول کشید تا این ایکتیوسور را مطالعه و تشریح کنیم، اما ارزش داشت اینقدر صبر کنیم."

به لطف داده های جمع آوری شده با کمک سی تی اسکن، نایجل لارکین و لورا پورو توانستند کل جمجمه را به صورت دیجیتالی بازسازی کنند.

دکتر پورو گفت: "سی تی اسکن به ما اجازه می دهد داخل فسیل را ببینیم – که در این مورد توانستیم کانال های بلند داخل استخوان های جمجمه که زمانی حاوی رگ های خونی و رشته های عصبی بود را ببینیم."

به گزارش بی بی سی،این فسیل ابتدا یک گونه فراوان شناسایی شد، اما بعد از مطالعه دقیق تر، دانشمندان آن را به عنوان یک گونه نادر به نام "پروتوایکتیوسوروس پروستاکسالیس" شناسایی کردند.

قبلا مطالعات دیگری بر جمجمه خزندگان بزرگ دریایی انجام شده اما هیچ کدام کامل نبوده اند.