تسهیلات مالی برلی استارت‌آپهای فضایی حوزه کشاورزی

شبنم یزدانی گفت: برای کمک به استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی صندوق توسعه و حمایت از پژوهش در حوزه کشاورزی پا پیش گذاشت و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فضایی به امضا رساند. براین اساس مقرر شد استارت‌آپ‌هایی که با سازمان فضایی همکاری می‌کنند را به این صندوق معرفی کنیم تا از خدمات تسهیلاتی آن‌ها استفاده کنند؛ همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز وام وجوه اداره شده خود را برای توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه در اختیار تیم‌ها و شرکت‌های بزرگ حوزه فضایی می‌گذارد.

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی با اشاره به سیاست این سازمان در گسترده‌تر کردن و عمق دادن به بحث ضرورت استفاده از داده‌های فضایی و حمایت از ورود بخش خصوصی و کسب‌وکارهای فضاپایه به این عرصه، گفت: در یک دهه گذشته سیاست کلان کشور به سمت توسعه فناوری فضایی بود و سطح همکاری ها با بخش خصوصی بیشتر در لایه‌های پایینی تولید فناوری و تولید زیرسیستم‌ها و ایجاد سیستم‌های کلی ماهواره بوده است. به‌موازات این همکاری‌ها مدتی است که در بحث کاربردها در حوزه سنجشی و در حوزه مخابراتی بخش خصوصی فعال‌شده است. بااین‌حال استفاده از خدمات آن‌ها در سراسر کشور فراگیر نبوده و یا از مشتری‌های دولتی فراتر نرفته‌اند.

یزدانی با تاکید بر اینکه طی یک سال گذشته برنامه مفصلی برای توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه تدوین‌شده است، گفت: در این راستا اولین گام این است که استفاده از فناوری فضایی و کاربرد داده‌های ماهواره‌ای را به جامعه و مخاطبان خاص آن معرفی کنیم و به‌موازات آن نیازمندی‌های موجود در سطح کلان را شناسایی کنیم و این نیازمندی‌ها را در اختیار این نوآوران و خلاق‌ها بگذاریم تا بتوانند آن را تبدیل به یک فرصت تجاری با ارائه یک‌راه حل مبتنی بر تکنولوژی فضایی کنند.

وی افزود: به‌طور مثال در حوزه کشاورزی در حال حاضر از بحث تولید تا توزیع مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. در بحث تولید و کشاورزی دقیق و علمی، تکنولوژی و داده‌های فضایی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. در این زمینه فعالان کسب‌وکارهای فضایی می‌توانند از سطح کلان که پایش سطح زیر کشت یک محصول است تا سطح مشاوره به کشاورزان در اصلاح الگوی کشت و درواقع مدیریت مزرعه که منجر به کشت بهینه و درواقع ارتقا کیفیت می شود، ورود کنند و با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، به ارائه خدمات بپردازند.

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی تاکید کرد: این اتفاق دور از ذهنی نیست، در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی مثل هلند از تکنولوژی‌های فضاپایه به‌وفور استفاده می‌کنند و در همین راستا استارت‌آپ‌های زیادی در سراسر قاره اروپا شکل‌گرفته که به کشاورزان ارائه خدمت و مشاوره می‌دهند.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از کسب‌وکارهای فضاپایه تا جایی که امکان دارد سازمان فضایی بسیاری از داده‌های موردنیاز را به‌صورت رایگان در اختیار می‌گذارد، گفت: البته تنها داده‌های ماهواره‌ای نیست که می‌تواند به این استارت‌آپ‌ها کمک کند. داده های دیگری از قبیل داده‌های هواشناسی و داده‌هایی که می‌تواند از طریق پهپاد تهیه شود و یا داده‌های زمینی جزو لاینفک این زنجیره است. خصوصا داده‌های خاک و داده‌هایی که مربوط می‌شود به وضعیت ترکیبی خاک که اگر وجود نداشته باشند فعالان این حوزه در زمینه مشاوره به کشاورزان نمی‌توانند ورود کنند.

یزدانی افزود: چون دستیابی به این اطلاعات نیازمند صرف هزینه‌های هنگفتی است و چون این‌یک مسئله زیرساختی محسوب می‌شود لازمه‌اش این است که دولت به‌عنوان حوزه بالادستی ورود کند و نقص اطلاعات موجود را رفع کند تا استارت‌آپ‌های فعال در زمینه ارائه مشاوره به کشاورزان بر مبنای این اطلاعات بتوانند یک زنجیره کاملی را شکل بدهند.

وی با تاکید بر لزوم توانمندسازی افراد در صنعت فضایی گفت: این موضوع به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزشی برمی گردد و ضروری است آن‌ها به‌طورجدی وارد این عرصه شوند. سازمان فضایی در حال مذاکره با مراکز دانشگاهی است و در همین راستا نیز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم امضا شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا