نسخه‌های امسال گران‌تر می‌شوند

بر اساس تحقیقات پژوهشگران، هزینه های داروئی در سال آینده زیادتر خواهد شد و دو عامل در افزایش قیمت داروها در سال ۲۰۱۹ میلادی دخیل هستند که عبارتند از افزایش قیمت داروهای موجود و داروهای جدیدی که با برچسب‌های قیمت بالا به بازار عرضه خواهند شد. بر اساس مطالعه منتشرشده در آخرین شماره مجله امور بهداشتی، هر یک از این عوامل بر بخش‌های مختلف بازار دارو تأثیر می‌گذارند.

محصولات جدید به‌طور عمده عامل افزایش قیمت داروهای عمومی و تخصصی به‌حساب می‌آید اما افزایش قیمت داروهای موجود باعث می‌شود تا شرکت‌های مشهور داروسازی نیز قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که محصولات جدید به‌طور عمده عامل افزایش قیمت داروهای عمومی و تخصصی به‌حساب می‌آید اما افزایش قیمت داروهای موجود باعث می‌شود تا شرکت‌های مشهور داروسازی نیز قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

منتقدان صنعت داروسازی نسبت به افزایش قیمت داروهای قدیمی انتقاد کرده‌اند که چرا داروهای قدیمی باید با بهای بیشتری به فروش برسند؟ به نظر می‌رسد اگر رقابت بین شرکت‌های داروسازی کافی نباشد یا رقابت موفقی صورت نگیرد که به دلایل مختلف ممکن است چنین اتفاقی بیافتد، قیمت داروها می‌تواند افزایش پیدا کند. علاوه بر این، کمبود داروها نیز می‌تواند در افزایش قیمت‌ها مؤثر باشد.

برخی از محققان معتقدند که تولید دولتی داروهای عمومی می‌تواند یک‌راه حل برای کنترل قیمت داروها باشد که البته نمی‌تواند خیلی زود نتیجه دهد. یک ایده دیگر که می‌تواند در کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت داروها مؤثر باشد توجه بیشتر به تولیدکنندگان غیرانتفاعی و غیردولتی است.

تحلیلگران صنعت دارویی اعتقاددارند که این افزایش قیمت داروها در بیشتر شرکت‌های دارویی وجود خواهد داشت و مختص یک شرکت خاص و یا یک داروی خاص نمی‌شود.

قابل‌توجه است که نتایج یک بررسی و پژوهش در اروپا نشان می‌دهد که در یک کشور اروپائی به‌طور سالانه بودجه‌ای بین یک میلیارد تا دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو از سوی نهادهای دولتی و خصوصی جهت انجام پژوهش‌های داروئی اختصاص پیدا می‌کند که از این میان تنها دو پروژه از هر ده پروژه تحقیقاتی با موفقیت روبه‌رو شده و منجر به ارائه داروی جدید و کارآمد می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت هزینه‌های بالای پژوهش‌های دارویی و به دست آوردن داروهای جدید و مؤثر می‌تواند در افزایش قیمت داروها تأثیرگذار باشد.

این موضوع در حالی است که هزینه یک چرخه درمانی برای یک دارو، تنها ۳۷ هزار یورو برای سازمان‌های بهداشت عمومی در بر خواهد داشت ولی  برای نمونه یک دولت اروپایی طی دو سال مبلغی برابر با دو میلیارد یورو برای تحقیقات دارویی هزینه صرف می‌کند که سبب تغییرات بهای داروها در صنعت دارویی می‌شود.

ترجمه و نگارش: فاطمه کردی

منبع: axios

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا