علم در 22 دی ماه

• روز پرستار و بهورز
پنجم جمادي الاول برابر با زاد روزحضرت زینب اسوه‏ي صبر و شكيبايى به عنوان روز پرستار و بهورز در نظام جمهوري اسلامي ايران نامگذاري شده است. به پاس زحمات شبانه روزي پرستاران و بهورزاني كه در مراكز بهداري، وظيفه‏ ي نگهداري، مراقبت و درمان بيماران را برعهده دارند و با تأسي به بانوي بزرگوار اسلام، حضرت زينب كبري (سلام الله علیها) كه از بيمار كربلا، حضرت امام سجاد (علیه السلام) و كودكان، مراقبت مي‏كرد، پنجم جمادي الاول برابر با زاد روز آن اسوه‏ ي صبر و شكيبايى به عنوان روز پرستار و بهورز در نظام جمهوري اسلامي ايران نامگذاري شده است.

• درگذشت مسعود علیمحمدی
مسعود علیمحمدی متولد ۳ شهریور ۱۳۳۸ در تهران (کن) بود. وی استاد فیزیک دانشگاه تهران بود که در بامداد ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ و در سن ۵۰ سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک، بمب کنترل از راه دور ترور شد.

• تولد محسن هشترودی
محسن هشترودی  متولد ۲۲ دی ۱۲۸۶ تبریزبود. وی اندیشمند، شاعرو ریاضی‌دان ایرانی بود.او ۱۳ شهریور ۱۳۵۵درگذشت.

• درگذشت ژان باپتیست ون هلمونت

ژان باپتیست ون هلمونت متولد ۱۲ ژانویه ۱۵۷۹ بود. وی دانشمند فلاندری زیست‌شناس، پزشک و شیمی‌دان بود. او همچنین به عنوان بنیانگذار شیمی پنوماتیک شناخته می‌شود. معروفیت او امروزه مدیون نظریه خلق‌الساعه او است. او همچنین برای نخستین بار واژه گاز (از کلمه یونانی Chaos) به کار برده‌است.او ۳۰ دسامبر ۱۶۴۴ درگذشت.