رشد کمی 121 برابری تولید علم در کشور پس از انقلاب

دکتر علی گزنی روز سه شنبه در آستانه بیست و ششمین سالگرد بزرگداشت امام راحل در گفت و گو با ایرنا گفت: هر چند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت نسبت به سال های قبل از انقلاب پیشرفت های چشمگیری کرده است، اما لازم است تا برای کسب مرجعیت علم و فناوری جهان چنانکه خواست مقام معظم رهبری در سیاست های کلان علم و فناوری نیز است گام های اساسی در دیپلماسی علمی و فناوری، اثرگذاری اقتصادی و همچنین مرجعیت علمی و فناوری بردارد. 

***مقایسه کمیت تولید علم در قبل و بعد از انقلاب اسلامی

آمارهای پایگاه های استنادی بین المللی اسناد موثقی هستند که امکان مقایسه کمیت تولید علم ایران را در سال های قبل و بعد از انقلاب اسلامی امکان پذیر می سازد. 

گزنی با اشاره به اینکه براساس پایگاه استنادی آی.اس.آی، ایران در فاصله سال های 1319 تا 1356 تنها 2026 مدرک در مجلات و کنفرانس های علمی بین المللی منتشر کرده بود، گفت: کمیت تولید علم دنیا در این دوره زمانی 37 ساله با وضعیت کنونی دنیا قابل مقایسه نیست، چرا که در حال حاضر کشورهای بیشتری برای کسب سکوهای علمی دنیا با یکدیگر رقابت می کنند.

وی با بیان اینکه روحیه خودباوری ملی در عرصه های علمی سبب توفیق روزافزون کشور شده است ،خاطر نشان کرد: در 37 سال قبل از انقلاب اسلامی کمیت تولید علم دنیا برابر با هشت میلیون و 12 هزار و 440 ( بیش از هشت میلیون) مدرک بود و ایران در آن زمان 0.03% ( سه صدم درصد) از کل علم دنیا را تولید می کرد.

گزنی گفت: تنها اندکی بعد از انقلاب اسلامی در سال 1359 جمهوری اسلامی ایران به مدت هشت سال جنگ تحمیلی را تجربه کرد. 

معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب تا انتهای دوران دفاع مقدس 2881 مدرک در سطح بین المللی منتشر کرد، گفت: کمیت تولید علم دنیا از سال 1357 تا کنون شامل 47,421,842 (بیش از چهل و هفت میلیون) مدرک می گردد. بنابراین کمیت تولید علم دنیا در 37 سال گذشته (1394-1357) نسبت به 37 سال قبل از آن (1356-1319) شش برابر شده است. 

گزنی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 1357 تاکنون 245,792 (بیش از دویست و چهل و پنج هزار) مدرک در معتبرترین مجلات و کنفرانس های بین المللی منتشر کرده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران علیرغم هشت سال دفاع مقدس 121 برابر بیش از دوره 37 سال قبل از انقلاب به کمیت تولید علم خود افزوده است. 

گزنی گفت: با در نظر گرفتن 37 سال بعد از انقلاب، سهم تولید علم کشور 0.52% ( پنجاه و دو صدم درصد) از علم دنیا می شود.

***مقایسه کیفیت تولید علم کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی

معاونت پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در پایان با اشاره به اینکه مهمترین شاخص های سنجش کیفیت تولید علم استنادها هستند، گفت: تعداد 2026 مقاله منتشر شده ایران در دوره 37 ساله قبل از انقلاب در همین دوره زمانی تنها 1178 استناد دریافت کردند.

گزنی تعداد استناد به مدارک کشور را در دوران بعد از انقلاب 945,325 (بیش از نهصد و چهل و پنج هزار) مورد عنوان کرد و گفت: بنابراین تعداد استنادها به مدارک کشور در 37 سال اخیر در مقایسه 37 سال قبل از انقلاب 802 برابر شده است.

وی تاکید کرد:البته باید برای کسب مرجعیت علم جهان در این شاخص باید اقدامات اساسی توسط کشور صورت گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا