علم در 20دی ماه

  • اختراع ساعت الكترونيكي

اولين ساعت الكترونيكي توسط دو صنعت‏گر سوئيسي با نام‏هاي "سولْويل" و "تيتوس" پس از 12 سال تلاش، با وصل كردن صدها قطعه و ابزار دقيق در 10 ژانويه 1963م اختراع شد. در ساعت الكترونيكي، حركت الكترون‏ها موجب حركت عقربه‏هاي ساعت به جلو مي‏شوند. اين نوع ساعت نيازي به كوك كردن ندارد و بسيار منظم و دقيق كار مي‏كند و ميزان خطاي آن، بسيار ناچيز است.

  • نخستین پرواز ام‌دی-۱۱

مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۱۱  یک هواپیمای مسافربری پهن پیکر سه موتوره ساخته شرکت مکدانل داگلاس از شرکتهای اقماری بوئینگ کشور آمریکا است. نخستین پرواز ام‌دی-۱۱ در ۱۰ ژانویه ۱۹۹۰ صورت گرفت. بیشتر مدلهای مسافربری آن با تغییر کاربری به هواپیماهای ترابری ویژه حمل کالا تبدیل شده‌اند. ام‌دی-۱۱ نسل جدیدی از هواپیمای قدیمی تر این شرکت، مک‌دونال داگلاس دی‌سی-۱۰ به حساب می‌آید.

  • اختراع سيمان

درچنین روزی در سال1824میلادی ، جوزف آسپرین شیمیدان انگلیسی ، سیمان را اختراع کرد .

  • افتتاح ایستگاه مترو لندن

مترو لندن قدیمی‌ترین شبکه حمل و نقل زیرزمینی در جهان است. بهره‌برداری از نخستین خط سامانه مترو لندن، در تاریخ ۱۰ ژانویه سال ۱۸۶۳ آغاز شد. مترو لندن، دارا ۲۷۰ ایستگاه اصلی (۲۶۰فرعی) است و علی‌رغم نام رسمی آن که زیرزمینی (Underground) نامیده می‌شود، ۵۵ درصد این شبکه، بر روی زمین واقع شده‌است. این شبکه، با ۴۰۸ کیلومتر خط آهن، سومین خط دراز حمل و نقل درون‌شهری جهان نیز هست.

  • تولد رابرت وودرو ویلسون

رابرت وودرو ویلسون متولد ۱۰ ژانویه ۱۹۳۶است. وی یک ستاره‌شناس آمریکایی است که در سال ۱۹۷۸، برنده جایزه نوبل در فیزیک شد.رابرت وودرو ویلسون و آرنو آلان پنزیاس در سال ۱۹۶۴ برای نخستین بار تابش زمینه کیهانی را کشف کردند؛ البته جایزه نوبل به سومین دانشمند یعنی پیوتر کاپیتسا بخاطر کارهای نامربوط و کمک‌هایش هم تعلق یافت.

  • تولد دانلد اروین کنوث

دانلد اروین کنوث متولد ۱۰ ژانویه، ۱۹۳۸ است.وی دانشمند علوم رایانه و استاد افتخاری در دانشگاه استانفورد در ایالت کالیفرنیای آمریکا است.
شهرت کنوث بیش از هر چیز مربوط به نگارش مجموعه کتاب‌های هنر برنامه‌نویسی رایانه است که یکی از گرانبهاترین مراجع در زمینه علوم رایانه به‌شمار می‌رود. او عملاً پایه‌گذار رشته آنالیز الگوریتم‌ها است و سهم فراوانی در گسترش مبانی نظری شاخه‌های گوناگون علوم رایانه داشته‌است. وی همچنین طراح سیستم حروف‌چینی تک TeX و سامانه طراحی حروف فراقلم (Metafont) و مطرح‌کننده مفهوم برنامه‌نویسی ادیبانه است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا