ترامپ بزرگ‌ترین انکارکننده علم است

بیشتر ما به مقوله علم به‌عنوان یک داستان فکر نمی‌کنیم. اگر به این مقوله از دیدگاهی متفاوت بنگریم، علم مجموعه‌ای از اکتشافات و اختراعات ساخته‌شده توسط نوابغی است که نگرش ما را نسبت به زندگی تغییر داد. به‌تازگی کتابی منتشرشده است که هدف آن تغییر این تفکر و نمایش جهانی افسانه‌هایی از قهرمانان و خائنان، پیروزی‌ها و تراژدی‌ها و امتیازات بسیار بالایی برای بشریت و سیاره زمین است.

یکی از نمونه‌های اصلی دشمنی با علم که کریس در کتاب خود به آن اشاره‌کرده است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است. وی در این کتاب یادآور می‌شود که ترامپ تغییرات اقلیمی رد کرده و مانع از انجام تحقیقات در این زمینه می‌شود. وی درعین‌حال موضوعات عجیبی ازجمله افشای رازهای فضا و نابودی بیماری‌ها از کره زمین را مطرح می‌کند.

رابرت کریس (Robert Crease)، مورخ علم و رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه استونی بروک در نیویورک، نویسنده این کتاب است که با عنوان کارگاه و جهان (The Workshop and the World) منتشرشده و دغدغه اصلی آن، نادیده گرفتن علم توسط افراد مختلف و به‌ویژه کسانی است که در مناصب مهمی قرار داشته و صاحب قدرت هستند و تلاش می‌کنند نقش و تأثیرات مخرب فعالیت‌های انسان در کره زمین که منجر به نابودی محیط‌زیست می‌شود را مخفی کرده و کم‌اهمیت جلوه دهند. ازجمله مهم‌ترین مصادیق این موضوع می‌توان به گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد. وی معتقد است که با درک تاریخ علم، ما می‌توانیم جهان را از انحطاط حفظ کنیم.

به اعتقاد نویسنده این کتاب، هرکدام از ما فارغ از موقعیت خود نسبت به محیط اطرافمان مسئول هستیم و این موضوع منوط به دانشمند یا متفکر بودن ما نیست. داستان این کتاب از فرانسیس بیکن در قرن ۱۷ شروع‌شده و با هانا آرنت دانشمند قرن بیستم به پایان می‌رسد. در این کتاب، نویسنده به تاریخ تفکر علمی و آزمایش‌های واقعی دانشمندان پرداخته است. کریس در کتاب خود، نمونه‌هایی از ۱۰ متفکر بزرگ در تاریخ را که توانایی‌های ویژه‌ای در اختیار داشت، نشان می‌دهد.

بزرگ‌ترین انکارکننده علم

یکی از نمونه‌های اصلی دشمنی با علم که کریس در کتاب خود به آن اشاره‌کرده است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است. وی در این کتاب یادآور می‌شود که ترامپ تغییرات اقلیمی رد کرده و مانع از انجام تحقیقات در این زمینه می‌شود. وی درعین‌حال موضوعات عجیبی ازجمله افشای رازهای فضا و نابودی بیماری‌ها از کره زمین را مطرح می‌کند.

وی در این رابطه می‌گوید: شما نمی‌توانید در دنیای علم فقط شواهدی را انتخاب کنید که به نفع شماست. شما نمی‌توانید آنچه را که برایتان ناراحت‌کننده یا دشوار است، نادیده بگیرید. برای مقابله با این رویکرد، تمامی شهروندان باید داستان علم را دانسته و شما نمی‌توانید فقط به محکوم کردن افرادی که علم را انکار می‌کنند اکتفا کنید و ما باید ذهنیتی که در پس این انکار وجود دارد را شناسایی کرده و تبیین کنیم.

پندهای این داستان

انکار علم ناشی از بی‌اعتمادی به دانش است که این موضوع لزوماً شایع و عادی نیست و باید توجه داشت که علم دارای زبان مخفی خاصی است. کریس معتقد است که ما باید داستان علم را تعریف کنیم و به موفقیت‌ها و آسیب‌پذیری آن بپردازیم. به‌عنوان‌مثال، در اوایل قرن ۱۷، گالیله، پدر علم ستاره‌شناسی موفق به ساخت تلسکوپ و دیدن ستارگان و سیارات شد. در آن زمان، افرادی که در قدرت بودند از این اختراع او ترسیده و تمایلی به معرفی و استفاده از آن نداشتند. در آن زمان سران کلیسا به تلسکوپ به‌عنوان یک تهدید سیاسی نگریسته و واقعیت‌هایی را که به کمک این اختراع به‌دست‌آمده بود، نادیده گرفتند.

رابرت کریس در کتاب خود، کسانی که تغییرات آب و هوایی را انکار می‌کند به کسانی که حاضر به تماشای تلسکوپ نبودند تشبیه کرده و معتقد است که درک روحیه گذشته و حال حاضر کسانی که شواهد علمی را محکوم می‌کنند، می‌توانند به ما در غلبه بر مقاومت در برابر اطلاعات جدید کمک کنند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: qz.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا