عزم فرانسه، اتریش و آلمان برای افزایش مالیات غول های فناوری آمریکایی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، رسانه های خبری از عزم فرانسه، اتریش و آلمان برای افزایش مالیات غول های آمریکایی فعال در حوزه فناوری در سال میلادی جدید خبر داده اند.

قوانین اتحادیه اروپا به شرکت هایی چون فیس بوک، گوگل وآمازون امکان را می دهد تا آزادانه یکی از اعضای این اتحادیه را به عنوان مبدا خود برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی خود انتخاب کنند. بالطبع این شرکت ها نیز کشورهایی چون هلند، لوکزامبورگ و ایرلند را برگزیده اند که نرخ مالیات بردرآمد پایینی دارند.
به گفته مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی، این شرکت ها در مقابل 23 درصد مالیاتی که دیگر کسب و کارها پرداخت می کنند، تنها 9 درصد مالیات می پردازند.
افزون بر این، اسناد و مدارکی که به تازگی از سوی اتاق بازرگانی هلند منتشر شده، حاکی از آن است که شرکت آمریکایی گوگل در سال 2017 (96-1395) حدودا 23 میلیارد دلار از یک شرکت مجازی در هلند به برمودا که به عنوان بهشت مالیاتی شناخته می شود، منتقل و به این ترتیب عملا خود را از پرداخت مالیات معاف کرده است.
به گفته اتحادیه اروپا، علاوه بر گوگل، فیس بوک، اپل و آمازون نیز در سال های اخیر به فرار مالیاتی در کشورهای اروپایی دست زده و به این ترتیب درآمدهای خود را بدون آن که سهمی از آن نصیب اقتصاد اروپا شود، به اقتصاد آمریکا تزریق می کنند. حال برخی از کشورهای اروپایی به مقابله با این رویه برآمده اند تا به نوبه خود سیاست های تجاری خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را جبران کنند.

**جنگ تجاری آمریکا و اروپا
ترامپ از زمان انتصاب به مقام ریاست جمهوری آمریکا بارها روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی با اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است. از خروج یکجانبه وی از توافق هسته ای و تهدید شرکت های اروپایی به تحریم های ثانویه گرفته تا متهم کردن کشورهای اروپایی به کارشکنی در تامین هزینه های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، همگی تیشه ای بر ریشه روابط دیرینه این دو متحد بوده اند. از طرف دیگر ترامپ در راستای شعار آمریکا اول خود تعرفه های سنگینی را بر واردات برخی کالاها از کشورهای اروپایی اعمال کرده و مدعی است که این کشورها از نظر تجاری از آمریکا بهره کشی می کنند. طرف اروپایی نیز در واکنش به این رویه، با اعمال تعرفه هایی مشابه بر واردات از آمریکا در صدد تلافی جویی برآمد. حال به رغم دستیابی به توافق و آتش بسی موقت میان دو طرف، ترامپ همچنان به دنبال امتیازگیری از کشورهای اروپایی است و به گفته صاحب نظران این امر امکان بروز جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا را افزایش داده است.

قانون گافا
فرانسه نخستین کشور اروپایی بود که قانون مالیاتی گافا را به تصویب رساند. قانون «گافا» که نام آن از کنار هم قرار گرفتن نخستین حرف نام های غول های تکنولوژی ای چون گوگل، اپل، فیس بوک و آمازون گرفته شده، از روز اول ژانویه (11 دی) در فرانسه اجرایی شد. فرانسه و آلمان پیش تر خواستار تصویب قانونی در اتحادیه اروپا شده بودند که این شرکت های آمریکایی را به پرداخت مالیات بر درآمد بیشتر موظف می کرد اما از آن جایی که برخی کشورهای اروپایی از جمله ایرلند از اقدامات تلافی جویانه آمریکا می ترسند، تاکنون 28 عضو این اتحادیه در این باره به اجماع نرسیده اند. در نتیجه فرانسه تصمیم به اقدام انفرادی گرفت. سباستین کورتز نیز در روزهای پایانی ماه دسامبر (اوایل دی ماه) از همراهی کشورش با فرانسه در این زمینه خبر داد. کورتز با بیان این که این طرح بخشی از برنامه اصلاحات مالیاتی اتریش در سال 2020 است، گفت: «هدف ما روشن است. به شرکت هایی چون فیس بوک و آمازون که به طور آنلاین سود فراوانی به جیب می زنند اما هیچ مالیاتی در قبال آن پرداخت نمی کنند، مالیات می بندیم.»
بی تردید می توان تصمیم کشورهای اروپایی برای افزایش مالیات بردرآمد غول های سیلیکون ولی در خاک قاره سبز را به عنوان یکی از اقدامات تلافی جویانه بروکسل در واکنش به سیاست های تجاری خصمانه ترامپ، تعبیر کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا