طرح کشت زیر اشکوب،تهدیدی بالقوه برای تنوع‌زیستی زاگروس

حمید ظهرابی افزود: منطقه زاگرس رویشگاه مهمی برای بسیاری گونه‌های گیاهی است و در بستر همین پوشش گیاهی، گونه‌های با اهمیت جانوری نیز زیست می‌کنند، کشاورزی در سایه درختان جنگل‌های زاگرس اگرچه ممکن ‌است باعث حذف درختان بلوط نشود اما پوشش گیاهی زیر اشکوب را متحول خواهد کرد و همچنین مانع زادآوری جنگل و در نهایت نابودی جنگل خواهد شد.

وی ادامه داد: شخم زدن زمین، استفاده از کود و سم و تردد ماشین‌آلات کشاورزی بر اکوسیستم منطقه تاثیرگذار است و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری، فرسایش خاک و استفاده از منابع آب می‌شود و از طرفی احتمال وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی جنگل را نیز افزایش می‌دهد.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در کشاورزی بسیاری از جانوران بی‌مهره و گیاهان به عنوان آفت و علف هرز شناخته می‌شوند که برای افزایش محصول حذف می‌شون. در صورتی که وجود همان موجودات زنده برای پایداری اکوسیستم جنگل ضروری است.
ظهرابی خاطرنشان کرد: اشتغال و کسب درآمد مسئله مهمی است اما می‌توان این اشتغال‌زایی را از روش‌های دیگری همچون طبیعت‌گردی، برنامه‌ریزی برای به بهره‌برداری پایدار از گیاهان دارویی یا سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیت های دانش‌بنیان کشاورزی با بهره‌وری بیشتر از آب و زمین ایجاد کرد.
وی افزود: از همکارانمان در وزارت جهاد کشاورزی خواستاریم تا در مورد این طرح تجدیدنظر کنند و با برنامه ‌ریزی بر روش‌های دیگر کسب درآمد توسط جامعه بومی، پایداری اکوسیستم آسیب‌پذیر جنگل‌های زاگرس را تضمین کنند.

 طرح کشت زیر اشکوب
بر اساس بخش نامه وزیر جهاد کشاورزی و دستور به روسای سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری و امور اراضی کشور به عنوان دو مجموعه ای که مسئولیت حفظ اراضی ملی و تقسیم زمین برای کشاورزی را بر عهده دارند، قرار است برای اراضی شخم خورده در زیراشکوب جنگل های زاگرس با حفظ کاربری جنگلی، سند کشاورزی صادر شود.

 اشکوب چیست
در یک جامعه گیاهی هر گاه پوشش گیاهی در سطوح مختلف ارتفاعی به نحوی قرار گیرد که ارتفاع گیاهان هر لایه از طبقات زیرین و بالایی متمایز باشد، هر یک از این طبقات ارتفاعی هم‌سطح را اشکوب می ‌نامند. به عنوان مثال در جنگل ‌ها معمولا سه اشکوب مشخص شامل درخت، درختچه و پوشش علفی وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا