با توسعه انرژی هسته‌ای، طبیعت را نجات دهید

بیل گیس، بنیان‌گذار مایکروسافت، با منتشر کردن یک نامه از رهبران ایالات‌متحده آمریکا خواسته است که برای نجات طبیعت، سیاست های انرژی کل کشور را در سال ۲۰۱۹ میلادی تغییر دهند. او در نامه‌اش ازآنچه در سال گذشته، سال ۲۰۱۸ میلادی آموخته بود و آنچه امیدوار است در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شود، نوشت. یکی از اهداف او در سال آینده این است که رهبران ایالات‌متحده آمریکا را متقاعد سازد که وارد بازی «انرژی هسته‌ای پیشرفته» شده و با توسعه انرژی هسته‌ای، آینده محیط‌زیست را تغییر دهند.

انرژی هسته‌ای با تقسیم هسته‌اتم (فیژن) یا ترکیب هسته‌های دو اتم (فیوژن) تولید می‌شود؛ اما انرژی هسته‌ای با تقسیم هسته‌اتم (فیژن) گازهای گلخانه‌ای را تولید نمی‌کند، تکنولوژیی که در حال حاضر به‌اندازه کافی ایده آل نیست. راکتورهای هسته‌ای به پلوتونیوم نیاز دارند که به‌راحتی قابل‌دسترس نیست. این فرآیند همچنین تولیدات ناخواسته را ایجاد می‌کند، بعضی از آن‌ها رادیواکتیو هستند. تاکنون محققان نتوانستند راهی برای ترکیب هسته‌های دو اتم (فیوژن) ایجاد کنند و فقط توانسته‌اند به آن نزدیک شوند. اگر محققان بتوانند به ترکیب هسته‌های دو اتم دست پیدا کنند، می‌توان گفت به یک منبع تولید انرژی پاک دست پیداکرده‌اند که بسیار قابل‌دسترس‌تر از پلوتونیم خواهد بود.

انرژی هسته‌ای با تقسیم هسته‌اتم (فیژن) یا ترکیب هسته‌های دو اتم (فیوژن) تولید می‌شود. در حال حاضر راکتورهای شکافت هسته‌ای ۲۰ درصد از نیازهای برق کشور ایالات‌متحده آمریکا را تأمین می‌کنند.

اما انرژی هسته‌ای با تقسیم هسته‌اتم (فیژن) گازهای گلخانه‌ای را تولید نمی‌کند، تکنولوژیی که در حال حاضر به‌اندازه کافی ایده آل نیست. بیشتر راکتورهای ایالات‌متحده آمریکا بیش از ۳۰ سال پیش‌ساخته شده‌اند و آن‌ها به پلوتونیوم نیاز دارند که به‌راحتی قابل‌دسترس نیست. این فرآیند همچنین تولیدات ناخواسته را ایجاد می‌کند، بعضی از آن‌ها رادیواکتیو هستند. اگر مقداری از پلوتونیوم به جرم بحرانی نزدیک ‌شود، خودبه‌خود واکنش‌های شکافت هسته‌ای تولید می‌کند. بدون توجه به محدود نشدن پلوتونیوم توسط فشار خارجی که برای یک سلاح هسته‌ای لازم است، پلوتونیوم می‌تواند خودش را گرم کرده و هر چیزی را که پیرامون آن را محدود می‌کند، بشکند و خطرساز شود.

تاکنون محققان نتوانسته اند راهی برای ترکیب هسته‌های دو اتم (فیوژن) ایجاد کنند و فقط تا حدی به این فناوری نزدیک شده اند. اگر محققان بتوانند به ترکیب هسته‌های دو اتم دست پیدا کنند، می‌توان گفت به یک منبع تولید انرژی پاک دست پیداکرده‌اند که بسیار قابل‌دسترس‌تر از پلوتونیم خواهد بود.

به گفته بیل گیس «انرژی هسته‌ای برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ایدئال است زیرا این انرژی، انرژی‌ای است که کربنی برجای نمی‌گذارد و همیشه قابل‌دسترس خواهد بود.»

به اعتقاد صاحب نظران، ایالات‌متحده آمریکا در دهه‌های اخیر، درزمینهٔ انرژی هسته‌ای ضعیف شده است. بنا بر گفته بیل گیس، آمریکا برای به دست آوردن موقعیت خود به‌عنوان یک رهبر انرژی هسته‌ای جهانی، باید مقررات و تنظیمات را به‌روزرسانی کرده، به تأمین بودجه جدید پرداخته و به سرمایه‌گذاران نشان دهد که این مسئله امری جدی است. او معتقد است که می‌توان با تغییر محدودیت‌های فن‌آوری هسته‌ای، فواید قابل‌توجهی را به محیط‌زیست معطوف ساخت.

گیس در ادامه توضیحاتش گفت: «ایالات‌متحده آمریکا به‌طور منحصربه‌فردی با داشتن دانشمندان، کارآفرینان و سرمایه جهانی خود، برای ایجاد این پیشرفت مناسب است. جهان باید کارهای زیادی را برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی انجام دهد. انرژی هسته‌ای پیشرفته یکی از آن‌هاست و من امیدوارم که رهبران ایالات‌متحده آمریکا متقاعد شده و وارد این بازی شوند.»

متن کامل این نامه در سایت خبرهای علمی – فن‌آوری آینده‌گرایی (Futurism) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.