علم در 16دی ماه

  •  تلگراف به نمایش گذاشته شد

ساموئل مورس دستگاه ابداعی خود را که تلگراف نام داشت در ۶ژانویه ۱۸۳۸ – به نمایش گذاشت.تلگراف وسیله‌ای برای انتقال پیام‌ها به فواصل دور از طریق یک فناوری سیگنالی است. در تلگراف لازم است پیام به یک کد ('زبان') تبدیل شود که توسط فرد فرستنده و گیرنده شناخته‌شده باشد. اینگونه کدها بر اساس محدودیت‌های رسانه (متوسط) سیگنالینگ طراحی می‌شوند. در عصر اینترنت، وسایل تلگرافی تا حد زیادی در پیچیدگی و سهولت استفاده، توسعه پیدا کردند تا آنجا که دارای رابط‌هایی با زبان طبیعی هستند که کد زیرین را پنهان می‌کنند، و زمینهٔ فناوری‌های چون رایانامه و پیام‌رسانی فوری را فراهم می‌کنند.

تلگرام به پیامی گفته می‌شد که توسط تلگراف الکتریکی یا تلگرافی که از کدهای مورس استفاده می‌کند ارسال می‌گردید. همچنین کیبلگرام (cablegram) یا به صورتهای مختصر آن کیبل (cable) یا وایر(wire)، نام پیامی بود که توسط کابل تلگرافی زیردریایی ارسال می‌شد. در دوره‌های بعد تلکس که از شبکه تلکس بهره می‌برد مورد استفاده قرار گرفت. نخستین کابل دائمی تلگراف گذرنده از زیر اقیانوس اطلس در سال ۱۸۶۶ ارتباط میان قاره‌های آمریکا و اروپا را برقرار کرد. این طرح با حمایت دولت‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا و افرادی چون سایرس وست فیلد، ساموئل مورس، ویلیام تامسون و آیزامبارد کینگدام برونل محقق شد.

  • تولد زنوبه تئوفیل گرام

زنوبه تئوفیل گرام، مخترع و فیزیک‏دان بلژیکی در ششم ژانویه ۱۸۲۶م متولد شد. گرام پس از پایان تحصیلات خود به تحقیقات فنی پیرامون ساختن یک مرکز تولید جریان دائم برق روی آورد. وی از ۱۹ سالگی به تحقیق در رشته فیزیک مشغول شد. نتیجه تحقیقات گرام، اختراع دینام بود که به وسیله آن می‏توان جریان‏های دائم یا متناوب برق را به نقاط دور دست انتقال داد و از آن بهره‏برداری کرد. وی در سال ۱۸۷۲م اجازه انحصار اختراع ماشین برق با جریان متناوب را دریافت کرد و در همان سال دینام خود را در معرض نمایش قرار داد و باعث ایجاد تحولاتی در صنعت شد.

  • درگذشت یوهان گرگور مندل

یوهان گرگور مندل کشیشی اتریشی/آلمانی  متولد ۲۰ ژوئیه۱۸۲۲بود که به عنوان پدر دانش ژنتیک نوین شناخته می‌شود.وی  ۶ ژانویه ۱۸۸۴درگذشت.گرگور مندل در ۱۸۶۵ توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات وراثتی را که حاصل آزمایش‌هایش روی گیاه نخود فرنگی بود، شناسایی کند؛ ولی از آنجایی که در جامعه علمی آن زمان بسیاری از افراد با نفوذ همچنان نظریات داروین و لامارک را صحیح می‌پنداشتند به دیدگاه‌ها و کشفیات او اهمیت چندانی ندادند و نتایج کارهای مندل به دست فراموشی سپرده شد. به نظر می‌رسید، پرونده این دانش رو به بسته شدن است. در سال ۱۹۰۰ میلادی کشف مجدد قوانین ارائه شده از سوی مندل، توسط درویس، شرماک و کورنز باعث شد که نظریات او مورد توجه و قبول قرار گرفته و مندل به عنوان پدر علم ژنتیک شناخته شود.بعد از کشف مجددِ کارهای مندل در ابتدای این قرن، خیلی سریع به این موضوع پی برده شد که اصولِ اساسیِ وراثت که وی در نخود کشف کرده بود در گونه‌های گیاهی و جانوریِ دیگر نیز می‌تواند موردِ استفاده قرار گیرد

 

  •  درگذشت لوئی بریل

لوئی بریل  متولد ۴ ژانویه ۱۸۰۹بود. وی مربی و معلم اهل فرانسه و مخترع یک سیستم خواندن و نوشتن برای استفاده نابینایان بود. سیستم او با نام خط بریل به‌طور گسترده‌ای در دنیا توسط نابینایان برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود.او۶ ژانویه ۱۸۵۲درگذشت.

 

  • درگذشت پاول الکسویچ چرنکوف

پاول الکسویچ چرنکوف متولد ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۰۴بود. وی فیزیک‌دان اهل اتحاد جماهیر شوروی بود که در سال ۱۹۵۸ همراه با ایگور یوگنیویچ تام و لیا فرانک برنده جایزه نوبل فیزیک به خاطر کشف تابش چرنکوف شد.وی در ۶ ژانویه ۱۹۹۰ در مسکو درگذشت .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا