زمستان شهاب باران می‎شود

به گزارش سیناپرس،علی آزادگان در گفتگو با مهر در خصوص بارش شهابی ربعی که در شبهای زمستان به اوج می رسد، گفت: شب جمعه آسمان ایران میزبان شهاب های بارش ربعی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اوج بارش شهابی ربعی، شامگاه امشب، پنجشنبه سیزدهم دی ماه و سحرگاه ۱۴ دی ماه است، خاطر نشان کرد: این بارش برخلاف بارشهایی مانند برساوشی و جوزایی که در تمام طول شب برقرار هستند و عده زیادی در سراسر زمین می توانند آن را ببینند، در مدت کوتاهی به اوج می رسد و پایان می یابد.

آزادگان تاکید کرد: کوتاه بودن بازهٔ زمانی این بارش نشان‌دهندهٔ نازک بودن توده ذرات منشا این بارش است و اگر مدار سیّارهٔ زمین کمی جابه‌جا شود نرخ ساعتی سرسویی این بارش شدیدا کم و زیاد خواهد شد.

این کارشناس نجوم عنوان کرد: پیش بینی سازمان بین المللی شهاب برای امسال حاکی از این است که حدود ساعت ۵ صبح جمعه بارش ربعی با تعداد ۵۰ تا ۱۰۰ شهاب در ساعت به اوج می رسد.

وی با تاکید بر اینکه تعیین زمان برای این بارش شهابی دقیق نیست و علاقمندان می بایست در طول شب همواره آسمان را رصد کنند، بیان کرد: بارش ربعی نام خود را از صورت فلکی ربع گرفته که امروزه دیگر وجود ندارد و انجمن بین المللی نجوم در سال ۱۹۲۲ آن را در فهرست صورفلکی رسمی قرار نداد اما هنوز بارش شهابی ربعی وجود دارد.

آزادگان با بیان اینکه منشا بارش شهابی ربعی سیارک ۲۰۰۳EH است، ادامه داد: کانون این بارش در مرز شمالی صورت فلکی «عوا» است.

این کارشناس نجوم با بیان اینکه بارش شهابی ربعی یکی از پربارترین بارش‌های شهابی سال است، گفت: نرخ ساعتی سرسویی این بارش در زمان اوج، به حول و حوش ۹۰ می‌رسد و در نتیجه این بارش معمولاً دوّمین یا سوّمین بارش شهابی بزرگ سال  به شمار می رود.

به گفته وی، سرعت میانگین شهاب‌های این بارش در برابر زمین در حدود ۴۱ کیلومتر در ساعت است که نسبت به بسیاری از بارش‌های شهابی سرعت کمی به شمار می‌آید که خود باعث کم تر شدن نرخ ساعتی سرسویی این بارش است.

وی گفت: این بارش معمولاً در روز ۷ دی‌ماه آغاز و در ۱۳ دی به اوج می‌رسد و در ۲۹ دی پایان می‌یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا