علم در 15 دی ماه

 

  • کشف سیاره اریس

در ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳، مؤسسه فناوری کالیفرنیا سه نگاره از آسمان شب گرفت و حرکت اریس در آن سه نگاره به اندازه‌ای آرام بود که رایانه‌ها آن را تشخیص ندادند. اما در ۵ ژانویه ۲۰۰۵ و در بازبینی مجدد، مایکل براون، چد تروهیو و دیوید رابینوویتز اریس را کشف کردند. مایکل براون نام زینا را بر روی این سیاره کوتوله جدید و نام گابریل را بر روی ماه آن نهاد. اما در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۶، نام زینا به پیشنهاد مایکل براون به اریس (ایزدبانوی نفاق و کشمکش) و نام گابریل به دیسنومیا (دختر اریس) تغییر یافتاِریس  یا اریس ۱۳۶۱۹۹ یا ۲۰۰۳ یوبی۳۱۳، با نام پیشین زینا  ۱۳۶٬۱۹۹ اُمین سیارک کشف‌شده و دومین سیاره کوتوله بزرگ و دومین جسم فرانپتونی بزرگ منظومه خورشیدی پس از پلوتو است که پس از کشف، به‌عنوان سیاره دهم منظومه خورشیدی شناخته‌شد. اما در سال ۲۰۰۶، اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی تعریف جدیدی از سیاره کرد و اریس به همراه سرس، پلوتو، هائومیا و ماکی‌ماکی در گروه سیارات کوتوله قرار گرفت و شمار سیارات منظومه خورشیدی به ۸ رسید.
 

  • تولد رودولف کریستف یوکن

رودولف کریستف یوکن متولد ۵ ژانویهٔ ۱۸۴۶  بود. وی فیلسوف آلمانی و برنده جایزه ادبی نوبل (۱۹۰۸) بود.او ۱۵ سپتامبر ۱۹۲۶ (۸۰ سال) درگذشت.

  • درگذشت ماکس بُرن

ماکس بُرن  متولد ۱۱ دسامبر ۱۸۸۲ بود. وی فیزیکدان و ریاضی‌دان یهودی‌تبار آلمانی بود. وی در سال ۱۹۵۴ جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد. او یکی از ۱۱ نفری بود که بیانیه راسل-اینشتین را امضاء کردند.او ۵ ژانویه ۱۹۷۰ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا