طراحی نسل جدید غشاهای نانوفیلتراسیون

 نسل جدید غشاهای نانوفیلتراسیون بر پایه نانوالیاف پلیمری که به صورت غشاهای کامپوزیتی لایه نازک (TFC) تهیه می‌شود، توسط دکتر حسین مهدوی، استاد شیمی پلیمر دانشکده شیمی پردیس علوم دانشگاه تهران ساخته و معرفی شد.این طرح به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های فناوری ستاد نانو در زمینه تصفیه آب با استفاده از غشاهای پایه نانوالیافی، بهترین طرح برگزیده در این ستاد شناخته شد.

این پروژه به عنوان تنها پروژه منتخب از کشورهای خاورمیانه توسط مجموعه WTOIP چین، در جمع ۳۰ پروژ برتر از میان ۲۸۷ پروژه فناورانه از کل کشورهای جهان پذیرفته شده که هم برای شرکت در رقابت نهایی و هم ارائه به سرمایه‌گذاران چینی در طی یک برنامه همراه با بازدید از ۱۰ پارک علم و فناوری چین در شهرهای مختلف چین ارائه شد.

با توجه به سطح فنی پروژه موضوع توسط چند سرمایه‌گذار چینی مورد توجه قرار گرفته و تفاهم‌نامه‌های اولیه منعقد شده و در حال پیگیری است.

در این پروژه بر اساس نوآوری صورت گرفته، برای اولین بار غشای کامپوزیتی لایه نازک (TFC) بر پایه نانو الیاف پلیمری معرفی شده که علاوه بر اینکه از جهت کارایی نسبت به غشاهای مرسوم TFC در میزان شار آب و دفع نمک شرایط بالاتری را فراهم می‌کند، از لحاظ قیمت و مصرف انرژی در هنگام کاربری نهایی هم نسبت به غشاهای مرسوم تا حدود ۴۰ درصد مزیت دارد.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، در حال حاضر فناوری تهیه این غشاها تا مرحله نیمه‌صنعتی توسعه داده شده و انتظار می‌رود با بهره‌گیری سرمایه‌گذار خارجی و یا داخلی مرحله تولید صنعتی آن هم در کمترین زمان ممکن به انجام برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا