مشارکت دانش آموزان هفت کشور در مسابقه دانش‌آموزی نور

 در این دوره از مسابقه، دانش‌آموزان در یک فرصت 9 ماهه باید آثار و آزمایش‌های علمی خود را تا پایان شهریور به دبیرخانه مسابقه دانش آموزی نور ارسال می کردند. پنج هزار و 122 دانش‌آموز در قالب 2 هزار و 183 گروه در این مدت در فراخوان ثبت نام کردند و یک هزار و 733 فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد.

بعد از پایان فراخوان شرکت در مسابقه دانش آموزی نور، گرامیداشت ابن رزار جزری، آثار دریافتی برای ارزیابی به داوران ارائه شد. داوران مسابقه دانش آموزی نور را مربیان و معلمان باسابقه از نهادهای مختلف دانش آموزی تشکیل می‌دهند.
این دوره از مسابقه دانش آموزی نور با مشارکت چشمگیر دانش آموزان جهان اسلام از کشورهای عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان، افغانستان، ترکیه و ایران بود و بعد از پایان داوری، اسامی منتخبان در پایگاه اینترنتی مسابقه منتشر می شود.
مسابقه دانش‌آموزی نور به عنوان یکی از رویدادهای علمی در بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در حوزه دانش‌آموزی هر سال با هدف ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان برگزار می شود.
مسابقه دانش‌آموزی نور هر سال برای بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان اسلام نام آن دانشمند را می گیرد؛ در دوره نخست با عنوان مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم به مناسبت یکهزارمین سال انتشار کتاب المناظر ابن‌هیثم، ریاضی دان و فیزیک ‌دان شهیر جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد. موضوع این دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهارهزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال 1650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر برگزیده، تقدیر شد.
مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری گرامیداشت پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2015 نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمام حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در آیین پایانی از 100 گروه دانش‌آموزی منتخب تقدیر شد.
دور سوم مسابقه دانش آموزی نور به نام و بزرگداشت ابن رزاز جَزَری در دو بخش مدارس و پژوهش‌سراها در حوزه رباتیک برگزار شد. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیان گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است.
فراخوان این دور از مسابقه از ابتدای دی سال گذشته منتشر شد و شهریور سال جاری پایان یافت. موضوع این دوره از مسابقه، ساخت فیلم های علمی کوتاه یک دقیقه ای توسط دانش آموزان با موضوع ساخت ساز و کارهای (مکانیزم های) حرکتی و آزمایش هایی در مباحث مختلف مکانیک بود.
بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) رویدادهایی از جمله جایزه مصطفی (ص)، مسابقه دانش آموزی نور، رقابت علمی کنز (ارائه برترین دستاوردهای علمی و کاربردی محققان جوان مسلمان/ knowledge application and notion for society)، نشست های استپ و ارائه فرصت مطالعاتی به برترین دانشمندان و محققان جوان جهان اسلام را برگزار می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا