انتقادهایی از نحوه اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات داریم

 ابوالحسن فیروزآبادی امروز-سه شنبه- در آیین افتتاح پروژه ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی گفت: سوال مهمی که این روزها پرسیده می شود، این است که چرا شبکه ملی اطلاعات به اتمام نمی رسد. دوستان هر قدر که در این خصوص توضیح می دهند اما گویا راضی کننده نیست.

وی ادامه داد: شبکه ملی کار اضافه ای است بر آن کار کلاسیکی که باید وزارت ارتباطات انجام دهد. شرکت های زیرساخت دنیا کار بسیار سنگینی دارند. در دنیا شرکت های زیرساخت کار سختی دارند و می دوند که از دنیا عقب نیفتند. ما می گوییم دویدن ما فرق دارد. این بیزینس بزرگ صاحب و طراح دارد. صاحبش هم مشخص است. پلتفرم ها و ابرها شکاف عمیقی در دنیا بین امریکا و بقیه دنیا ایجاد می کنند.
فیروزآبادی در خصوص ضرورت شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: ما نمی توانیم در مقابل این روند بی تفاوت باشیم. خصوصا این که دشمنی امریکا را نسبت به خودمان می دانیم. لذا چیزی به اسم شبکه ملی طرح می شود. به همان نسبت که فضای مجازی متغیر است. شبکه ملی هم متغیر است.
«من چند مثال می زنم در حوزه فنی. در تمام حوزه هایی که ما کار می کنیم در سه دهه اخیر حداقل سه نسل آمده است. سال 2020 نسل پنجم موبایل می آید که جهش یافتگی بزرگ است. در حال حاضر دیتا سنترهای مبتنی بر بلاک چین به وجود آمده است. ما نمی توانیم نسبت به تحولات تکنولوژیکی فضای مجازی بی تفاوت باشیم».
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم در مقابل حمله ها مقاومت خوبی داشته باشیم. ما امسال حجم حمله های دی فیس زیادی داشتیم و مرکز ماهر دراین حوزه نقش بسیار خوبی ایفا کرده است. وزارت ارتباطات در این حوزه کار درخشانی انجام داده اند.
به گفته فیروزآبادی، مجری اصلی پروژه شبکه ملی اطلاعات وزارت خانه است. ما انتقادهایی داریم اما دوستان انصافا خوب عمل کرده اند. من 30سال است با این مجموعه به نوعی ارتباط داشتم. در زمان جنگ از همه زحمتکش تر بودند. خیلی ها می گویند چرا ما همکاری دوستانه ای با وزارت ارتباطات داریم. از نظر من آن ها دشمن هستند. یادتان باشد که ما 64 بیتی بودیم. یادتان باشد تا چند سال قبل کسب و کار دیجیتالی وجود نداشت. در اوج تحریم ها های-تک ترین تجهیزات را آورده ایم.
«در کنار این ها مشکلات زیادی داریم. اما باید نکات مثبت را گفت. ما در حوزه سکوها و پیام رسان ها عقب هستیم. میزان سرمایه گذاری هایی که در رابطه با توسعه ها سکوها می شود بسیار سنگین است. ما امروز دو سه سکوی بزرگ بیشتر نداریم اما در چند سال آینده 10 تا 12 سکوی منحصر در دنیا خواهیم داشت. این سکو باعث ارایه سرویس بهتر می شود. همه سکوها برای آتلانتیک است و قرار است بیایند بیمه تامین اجتماعی حوزه سلامت و آموزش را بگیرد. الان سکوها سیاست گذاران و مقررات گذاران دنیا هستند. آن ها از مزیت سرویس بهتر استفاده می کنند. اطلاعات جهان را در اختیار دارند و سرویس بهتر و ارزان تر ارایه می دهد».
فیروزآبادی ادامه داد: ما در مقابل یک تصمیم تاریخی هستیم؛ این که در شبکه ملی می توانیم مستقل بمانیم یا نه؟ پاسخ اری یا خیر نیست. به قدر همت و درک و طراحی همه است. ما در این حوزه چه سکوهایی را در اولویت قرار دهیم؟ از چه مدل های ویژه کسب وکاری استفاده کنیم؟ اگر نتوانیم سرویس ارزان تر و بهتر بدهیم، از بین می رویم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی یاداور شد: زمانی بود می گفتیم می خواهیم بجنگیم یا نه. الان می گوییم می خواهیم مستقل باشیم یا نه. باید متناسب با زحمت و هوش خود هوشیاری، نبوع و نوآوری داشته باشیم. نواوری از ارکان اقتصادی دنیاست. در یک دوره، کشاورزی آورده زمین بود و نیروی انسانی اما الان بحث نوآوری مطرح است. باید همه به فکر باشیم.
فیروزآبادی ادامه داد: شبکه ملی همچنان ادامه دارد. ما در شبکه ملی انتقاد می کنیم اما این به معنی نارضایتی نیست. ما تلاش می کنیم در پیام رسان ها مستقل شویم. این وظیفه حکومت است که به فکر استقلال پیام رسان و ایمیل باشد. ولی آیا از وظایف جهرمی و این وزارتخانه است؟ ما می گوییم بله و می خواهیم که بشود. ذینفعان باید نقش پیدا کنند. دولت بسیار نیرومندتر از جامعه مدنی است و جامعه مدنی ما هنوز ان انسجام را پیدا نکرده است. با یک کلیپ یک دقیقه ای برای نماینده ایجاد مشکل می کنند با یک توییت برای یک فرمانده مشکل ایجاد می کنند. ما هنوز فاصله داریم و دولت باید تا آن زمان مسیولیت بپذیرد.
فیروزآبادی در پایان با بیان این که دولت تلاش خود را کرده است، گفت: برای این که زنده بمانیم تا زمانی که ذینفعان دیگر، تکنولوژیست ها و جامعه مدنی قدرتمند نشده اند، دولت باید به وظایف خودش عمل کند. آرزوی توفیق داریم و به همه خسته نباشید می گویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا