تمام علوم به علم مکانیک وابسته اند

دکتر گنجی کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک با گرایش حرارت و سیالات در دانشگاه تهران در سال 68 و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی در دانشگاه تربیت مدرس در سال 71 و دکتری خود را در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی در دانشگاه تربیت مدرس در سال 83 به پایان رساند.

وی عضو انجمن ریاضی ایران، عضو انجمن هیدرولیک و مهندسی ایران، ارایه کننده بیش از 500 مقاله در داخل و خارج کشور است. عضویت انجمن فیزیک وبرق آمریکا، انجمن مکانیک و برق آمریکا و اروپا، دریافت کننده لوح سپاس ازبزرگترین انتشارات جهان (الزویر)، دانشمند برجسته نمایه بین‌المللی ISI، ارایه کننده بیش از 300 مقاله ISI، دانشجوی نمونه کشوردرسال ۱۳۷۸، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دریافت کننده لوح تقدیر از رییس جمهور و وزیر علوم به عنوان پژوهشگر برتر کشور از دیگر افتخارات اوست.

گفتگوی سیناپرس با دکتر داوود دومیری گنجی که در رشته تبدیل انرژی در مقطع دکتری تحصیل کرده و 12 سال است که به عنوان محقق یک درصد برتر معرفی شده را در ادامه می خوانید:

آیا به رشته تحصیلی خود علاقه دارید؟

دقیقا علاقه من به همین رشته و همین گرایش بوده یعنی مهندسی مکانیک و تبدیل انرژی. با اینکه با رتبه ای که داشتم می توانستم رشته های دیگر هم قبول شوم اما اعتقاد من بر این بود که باید رشته ای را انتخاب کنم که به آن علاقه مند باشم تا بتوانم در آن موفق شوم که الحمدلله در حال حاضر در رشته مورد علاقه ام فعالیت می کنیم و در حد نیاز جامعه تلاش می کنم که موفق باشم.

چرا به این رشته علاقه مند شدید؟چه چیزی باعث این علاقه مندی بود؟

علم مکانیک علمی جامع است که همه علوم را در داخل خودش جای داده، در واقع همه دنیا به مهندسی مکانیک یا علم انرژی وابسته هستند. بنابراین به دلیل اینکه انرژی منبع همه علوم است این رشته را انتخاب کردم.

اگر به گذشته برگردید، بازهم همین رشته را انتخاب می کنید؟

قطعا بازهم همین را انتخاب میکنم.

چالش‌های این رشته تحصیلی در کشور را چه چیزی می دانید؟

مکانیک و تبدیل انرژی در ایران ثبات دارد و در دنیا هم ثبات دارد. به همین دلیل این رشته کمتر دچار چالش شده و بیشتر موفقیت های این رشته را باید مد نظر قرار دهیم. اکثر دانشمندان که در حوزه مهندسی در ایران و جهان معرفی می شوند در حوزه مکانیک و به ویژه تبدیل انرژی هستند. به عنوان مثال در دانشگاه ما که به عنوان رنکینگ اول تایمز در سال 2017 معرفی شده، محققانی که در حوزه انرژی فعالیت کردند، مد نظر بودند.

وضعیت این رشته تحصیلی را در کشور در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته چگونه ارزیابی می کنید؟

در این رابطه می توان گفت از نظر مباحث تجربی مشکلاتی وجود دارد اما از نظر تحلیلی و عددی خیلی خوب پیشرفت کرده ایم. اما به دلیل جهان سوم بودن امکانات تجربی در کشور محدود است این در حالی است که در مقوله ایده پردازی و تفکر در این حوزه ایران بسیار تاپ و برتر است.

آینده این رشته را در کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

رشته مکانیک یک رشته ای است که اساس و پایه دارد و به نظر من کسی نمی تواند این رشته را متزلزل کند و آینده روشنی برای آن متصور هستم.

چه توصیه ای به دانشجویان و علاقه مندان این رشته تحصیلی دارید؟

علم را به خاطر علم یاد بگیرند نه پلی برای رسیدن به مادیات. اگر برای گسترش علم به سراغ آن بروند قطعا موفق هستند.

دلیل موفقیت شما در این حوزه علمی چیست؟

من موفقیتی را برای خودم نمی دانم بلکه معتقدم در حد وظیفه خودم به عنوان سرباز یک مجموعه باید تلاش کنیم موفقیت بیشتری داشته باشیم چراکه، تازه ابتدای کار هستیم و در حال حرکتیم. زمانی موفق هستیم که در این حوزه برترین در جهان شویم.

به بیان دیگر، ابتدا باید در حوزه علمی در زمره نیروهای تاپ شویم بعد از آن تاپ ترین را انتخاب کنیم. سپس علوم مختلف دنیا را گسترش دهیم و ایده پردازی کنیم. از این روست که می گویم در کشور ما حوزه های علمی نوپاست و تازه آغاز به حرکت کرده است.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا