تا ۳ سال آینده برنج در نواحی کم آب و خشک کشت می شود

 رضا اردکانیان وزیر نیرو به همراه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات امروز از پژوهشگاه فضایی ایران بازدید کردند.اردکانیان در مراسم بازدید از دستاوردهای فضایی کشور با تاکید بر لزوم بهره برداری از داده های فضایی برای پایش خشکسالی و شناسایی انرژی های تجدیدپذیر تاکید کرد: وزارت نیرو مسئولیت تامین آب و برق پایدار را برای کشور بر عهده دارد و این روزها امکان تبادل انرژی با همه کشورهای همسایه را برقرار کرده ایم. از این رو در این حوزه نیازمند تحقیق و پژوهش برای منابع آبی و انرژی هستیم و می توانیم از اطلاعات فضایی برای رسیدن به این موضوع استفاده کنیم.

وی گفت: عمده آمار و اطلاعات که باید در اختیار داشته باشیم مربوط به برنامه ریزی آبی و کاربری اراضی در کشت های مختلف است که در این زمینه می توان از داده های فضایی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه صبح امروز میزبان رئیس جمهور در وزارت نیرو بودیم، افزود: در این جلسه برنامه راه برای استفاده از منابع آبی و انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس جمهور تاکید داشت که در عرصه های آب و انرژی نباید برخلاف ذات طبیعت عمل کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از هر زمان دیگر به آمار و اطلاعات پایه کشور نیازمندیم، خاطرنشان کرد: ایران جزء معدود کشورهایی است که از لحاظ تنوع حوزه آبریز مشترک و آب زیرزمینی و رودخانه های مرزی دارای ظرفیت های زیادی است و تمامی این مجموعه ها یکجا در ایران جمع شده است. به همین دلیل ما نیازمند پایش این اطلاعات هستیم و باید وضعیت دقیق کشور را از حیث کاربری خاک و آب در اختیار داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در این زمینه هیچ تکنولوژی به جز فناوری فضایی نمی تواند کارگشا باشد.

وی گفت: الگوی کشت مناسب و استقرار آن در کارگروه سازگاری با کم آبی در دولت در دست بررسی است و به نتایج خوبی در این زمینه رسیده ایم. بر این اساس در زمینه برنج تا ۳ سال آینده شاهد کشت برنج در نواحی کم آب و خشک کشور خواهیم بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این موضوع مستلزم برنامه ریزی روی پهنه های دقیق برف و عمق آن، برنامه ریزی برای منابع آبی و نیز دریافت اطلاعات فرونشست زمین است و همچنین موضوع پایش خشکسالی از دیگر مواردی است که نیازمند دریافت اطلاعات به روز و کارآمد برای آن هستیم. در همین حال از این اطلاعات همسایگان ایران نیز می توانند منتفع شوند.

اردکانیان با تاکید بر اینکه فناوری فضایی بیش از ۶۰ سال است که در اختیار بسیاری از کشورها قرار دارد و ماهواره ها در حال جمع آوری و ارسال اطلاعات از زمین هستند، خاطرنشان کرد: در راستای همکاری هدفمند در عرصه کمیت و کیفیت آب و مسائل مربوط به انرژی های تجدید پذیر می توانیم از اطلاعات فضایی استفاده کنیم و در این راستا کارگروه مشترک میان پژوهشگاه نیرو، پژوهشگاه فضایی ایران، دفتر بهره برداری آب و نیروگاه های بادی و تجدیدپذیر ایجاد خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا