امور حوزه حج و زیارت نیازمند نوآوری و تحول جدی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، علی‌رضا رشیدیان در دیدار صمیمانه‌ای که با «سورنا ستاری» داشت، در بیان هدف از طرح این درخواست، گفت: استفاده از  فضای مجازی برای ساماندهی حوزه سوغات که خود دغدغه‌ای جدی برای زائران است به‌گونه‌ای که امکانی فراهم شود برای اطلاع زائران و حجاج از وضعیت قیمت‌های اجناس در کشور مقصد و مقایسه آن با مشابه داخلی تا بتوانند به جای صرف وقت در بازارها با آرامش خاطر به زیارت و بهره‌گیری از معنویت این فضاها برسند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این‌که امور حوزه حج و زیارت به عنوان یک سازمان خدماتی نیازمند نوآوری و تحول جدی در نحوه و نیز سبک و سیاق ارائه خدمات است، ‌ یادآور شد: توسعه شبکه‌های ارتباطی و ظرفیت‌های گسترده فناوری‌های نو برای تسهیل امور، کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت و سرعت انجام امور، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی مردم و بیش از همه تکریم ارباب رجوع در دستگاه‌ها و نهادهای خدمات‌رسان که از جمله حقوق شهروندی است تبدیل به یک دغدغه عمومی شده است.

او که موضوع این ملاقات را در صفحه‌ی شخصی خود در فضای مجازی شرح داده، ‌ اداه داد: در این دیدار آنچه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و دانشی جوانان این مرز و بوم توصیف شد بیانگر آن است که هوش و استعداد سرشار آن‌ها حد و مرزی ندارد. علاقه وافر این نسل به دانایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خود فرصتی مغتنم برای بهره‌گیری از این دانش در حوزه‌های مختلف از جمله حج و زیارت است که با انبوه مخاطبان مردمی مواجه است، مردمی که باید بیش از هر جای دیگر تکریم و عزت شوند و خود را آماده زیارت کنند، زیارتی سرشار از معنویت. از این رو امروز بهره‌گیری از ظرفیت دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه حج و زیارت از تهیه و آماده‌سازی نرم‌افزارهای مناسب برای دسترسی مردم به خدمات این سازمان و تسهیل امور در عین افزایش سرعت و دقت انجام کارها اهمیت دارد. امید است بتوان این تحول را با توان تخصصی و دانایی جوانان این و خاک محقق کنیم.

به استناد اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ ایده تغییر رویه در تهیه سوغات زائران به سال ۸۵ برمی‌گردد، دوره‌ای که مدت زمان حضور زائران در بازارهای عربستان بحث‌برانگیز و حاشیه‌ساز شده بود. ایده‌هایی هم درباره راه‌اندازی فروشگاه سوغات در فرودگاه‌های داخلی، انتقال بسته سوغاتی‌ها تا درِ منازل و ایجاد سامانه‌های فروش اینترنتی مطرح شد که تا کنون هیچ‌یک به مرحله اجرا نرسیده است.

قاضی‌عسکراوایل امسال، پیش از حج ۹۷ درباره علت به سرانجام نرسیدن این ایده‌ها به ایسنا توضیح داده بود: ایده تغییر رویه در تهیه سوغات حج به سال ۸۵ مربوط می‌شود، آن زمان وزرای وقت را دعوت کردیم تا متقاعد شوند و کمک کنند مردم سوغات حج را از داخل کشور تأمین کنند. باید کارهای فرهنگی انجام می‌دادیم که متاسفانه برای آن هماهنگی لازم وجود ندارد، از زائران درباره سوغات نیز نظرسنجی شد. موضوع این بود که برخی به نیت تبرک ازعربستان سوغات تهیه می‌کردند، اگر قصد این باشد خب بهتر است چیزی را تهیه کنند که به مکه و مدینه مربوط است، اما وقتی محصول کشوری را که به خدا اعتقادی ندارد به عنوان سوغات تهیه می‌کنند، موضوع تبرک هم منتفی می‌شود. خیلی‌ها آن زمان می‌گفتند، اجناس در عربستان ارزان‌تر است، در حالی که می‌توان امکاناتی را در فرودگاه‌های کشور ایجاد کرد تا زائران اجناس ارزان با کیفیت تولید داخل را در ایران تهیه کنند.

موضوع خرید و بازارگردی زائران حاشیه جداناپذیر حج ایرانی‌ها شده است، آنچنان که رهبر معظم انقلاب بارها در این‌باره توصیه‌هایی را گوشزد کرده‌اند. نمونه‌ای از آن به سخنرانی ایشان در جمع دست‌اندرکاران حج ۹۴ برمی‌گردد که صراحتا گفتند:  «یکی از کارهای مهم در حج، همان جنبه‌های شخصی و فردی است. اینکه ما روی جنبه‌های اجتماعی حج تکیه می‌کنیم، ما را از جنبه‌های فردی حج غافل نکند؛ تضرّع، خشوع، خشیت، دعا. فرصت خوبی است. هیچ‌جا مثل مسجدالحرام نمی‌شود، هیچ‌جا مثل مسجدالنّبی نمی‌شود، این فرصت در اختیار شما است، در اختیار حاجی است. خیلی بی‌سعادتی می‌خواهد کسانی این را رها کنند، بروند در بازار، درِ این دکّان، درِ آن دکّان. حالا فرمودند که جلوی بازارگردی را گرفته‌اند، امّا خوب گزارش‌هایی که به من می‌رسد، این است که متأسفانه نه، بعضی از حجاج ما باز گرفتار این بیچارگی هستند. برو در این بازار پهلوی این دکّان‌دار، پهلوی آن کاسب -زن یک‌جور، مرد یک‌جور- یک جنس بُنجُلی را به دو برابر قیمت بخر، سوار هواپیما کُن بردار بیاور تهران یا فلان شهر دیگر. این‌ غلط است، خیلی غلط است. مردم ما باید این را توجه کنند که کار غلطی است. »

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا