مباحث توسعه پایدار و محیط زیست به محتوای درسی وارد شود

 دکتر محمدرضا سعیدآبادی روز دوشنبه در افتتاحیه سومین سمپوزیوم مهندسی محیط زیست و منابع آب در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: معلمان ما نیز باید آموزش های لازم را در زمینه های زیست محیطی و توسعه پایدار ببینند تا بتوانند نسل جدید را در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار تربیت کنند.

وی با تاکید براینکه مباحث محیط زیست و توسعه پایدار، موضوعات بخشی نیستند و نگرش جهانی را می طلبند، یادآور شد: درعین حال باید به مشکلات محلی و منطقه ای توجه ویژه داشت و مباحث درسی و آموزشی را متناسب با هر منطقه تهیه و تدوین و ارائه کرد.

سعید آبادی بر لزوم تعریف مدل توسعه متناسب با هر منطقه و استان تاکید کرد و ادامه داد: توسعه پایدار سه ضلع دارد که یکی از آنها رشد و توسعه اقتصادی و دیگری، پایداری زیست محیطی است و ظرف فرهنگی و اجتماعی که توسعه قرار است در آن اجرا شود سومین ضلع توسعه پایدار را تشکیل می دهد که همزمان باید هر سه مولفه را مدنظر داشت.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال باید توجه داشت که مدل توسعه استان خراسان رضوی با گیلان متفاوت است و این سوال را باید مطرح کرد که آیا الگوی توسعه استانی مانند یزد، از صنعتی شدن می گذرد و این تفاوت ها تا چه اندازه در تعریف مدل های توسعه ای مناطق مختلف کشور لحاظ شده است.

دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران با ارائه آمارهایی از سازمان ملل متحد گفت: براساس این آمارها سالانه 15.2 میلیون هکتار از جنگل های کره زمین از بین می رود و 2.2 میلیارد نفر روزانه با مشکل تامین آب کافی دست و پنجه نرم می کنند و نیمی از جمعیت کره زمین با کمبود آب مواجهند.

وی افزود: آمارهای سازمان ملل نشان می دهد که آلودگی های زیست محیطی عامل 20 درصد بیماری ها و مرگ زودرس در کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته است.

سعیدآبادی با یادآوری اینکه معیشت یک میلیارد نفر از ساکنان کره زمین به ماهیگیری وابسته است، خاطرنشان کرد: حدود 75 درصد عرصه های آبی کره زمین دچار آلودگی های زیست محیطی شده اند و تداوم این وضعیت، معاش یک میلیارد نفر را تهدید می کند.

وی درخصوص اقدامات توسعه ای صورت گرفته در ایران طی سالهای اخیر گفت: در زمینه مدیریت منابع آب، طی 35 سالی که از انقلاب اسلامی ایران می گذرد فعالیت های خوبی در زمینه های فنی همچون سدسازی صورت گرفته است که البته این اقدامات، جزو ضروریات است اما در حوزه موضوعات انسانی، فرهنگی و آموزشی، بسیار کم کار بوده ایم و تا مسائل فرهنگی حل نشود چالش های توسعه به قوت خود باقی خواهد ماند.

سومین سمپوزیوم مهندسی محیط زیست و منابع آب از امروز 11 خردادماه در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیر آغاز به کار کرد و تا فردا با ارائه مقالات علمی و کارگاه های تخصصی ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا