پیچیدگی و پیشرفت تجهیزات هواشناسی،فرودگاهی و حمل ونقل

 مهندس فریدون مینوی مدیر فنی شرکت ویستامهرنگار در حاشیه این نمایشگاه درباره پیشرفت تجهیزات و فناوری های حوزه هواشناسی،فرودگاهی و حمل ونقل به خبرنگار ما توضیح داد.

مدیر فنی شرکت ویستامهرنگار گفت: وظیفه اصلی شرکت ما تامین تجهیزات و سنسورهای پایش شرایط محیطی و خدمات مهندسی مربوط به این تجهیزات می باشد . این تجهیزات  هم داخل محیط های بسته (Indoor) وهم در محیط های باز ( Outdoor)  قابل استفاده هستند . سنسورهای محیط باز برای سازمان هایی مانند سازمان هواشناسی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری ،سازمان هواپیمایی کشوری ، شرکت فرودگاه های کشور ،سازمان حفاظت از محیط زیست ،  وزارت  جهادکشاورزی وسایرسازمانها و نهادهای مشابه قابل استفاده هستند و تجهیزاتی که در داخل استفاده می شوند نیز در مکان هایی مانند کارخانه جات صنعتی، پالایشگاه ها ، موزه ها ، کتابخانه ها و محیطهای بیمارستانی و آزمایشگاهی کاربرد دارند.

 هواشناسی یکی از دانش های بسیار پیشرفته درجهان است . مطمئنا در مناطقی مثل ایران که دارای اقلیم های متعددی نسبت به سایر کشورها است ، پیش بینی ، کار سخت تر و پیچیده تری است

مینوی افزود: نصب ،راه اندازی و آموزش ، یکپارچه سازی ، پشتیبانی ونگه داری و ارائه مشاوره به مشتری در مورد  این تجهیزات  که از کشورهای عمدتا اروپایی وارد می شوند ، برعهده شرکت ویستامهرنگار است . این درحالی است که بیشتر شرکت هایی که در زمینه واردات تجهیزات فعالیت می کنند بعد از نصب و راه اندازی  ، عمدتا اتصال ،یکپارچه سازی وهمسان سازی بین تجهیزات جدید و تجهیزات موجود مشتری را انجام نمی دهند.خوشبختانه یکی از نقاط قوت شرکت ما این است که کارشناسانمان نه تنها  از  تجهیزات اتوماسیون و ابزار دقیق شناخت کافی دارند ، بلکه درآی تی و ارتباطات هم تخصص دارند ،  در نتیجه می توانند این یکپارچه سازی را به خوبی انجام دهند.

  وی در ادامه گفت: تجهیزات شرکت ما در زمینه هواشناسی در انواع ایستگاه های هواشناسی از قبیل ایستگاه های سینوپتیک،فرودگاهی ،ایستگاههای باران سنجی و کشاورزی استفاده می شوند . از چندین شرکت فرانسوی و ایتالیایی ما این تجهیزات را وارد می کنیم  و روی آن ها خدمات ارائه می دهیم .

  مینوی در ادامه تاکید کرد: همچنین تجهیزاتی داریم که علاوه بر هواشناسی در فرودگاه ها هم قابل نصب هستند و شرایط محیطی فرودگاه ها را اندازه گیری می کنند و مستقیما در امنیت پرواز نقش بسزایی دارند . بعضی از این تجهیزات در باند فرودگاه های مختلف کشور و پدهای هلیکوپتر، نصب و پارامترهای مختلف دما، رطوبت، فشار، سمت وسرعت باد، دید افقی وارتفاع کف ابر را نشان می دهند که به این ها ایستگاه های هواشناسی فرودگاهی گفته می شود.

  وی افزود: تجهیزات دیگری که در فرودگاه ها استفاده می شوند و ما نمایندگی واردات و ارائه خدمات پس از فروش آنها را داریم تجهیزات جوبالا یا به اصطلاح هواشناسی، رادیوسوندها هستند که در واقع  گیرنده- فرستنده ای هستند که گیرنده در ایستگاه زمینی هواشناسی در فرودگاه نصب وبخش فرستنده که از سنسورهای مختلف تشکیل شده به یک بالن هیدروژن متصل و به هوا فرستاده  می شود . این فرستنده ها  در فرودگاه های کشور بصورت روزانه تا ارتفاع حدود 30 کیلومتر صعود کرده و  تمام پارامترهای لازم طبقات فوقانی جو را به ایستگاه زمینی هواشناسی مخابره می کنند . این اطلاعات به طور مستقیم درنشست و برخاست هواپیما وتامین سلامت پرواز،انتخاب کوریدورهای پروازوسطوح پروازی نقش دارد.

   مینوی ادامه داد: دیگر تجهیزاتی که در این نمایشگاه عرضه کردیم تجهیزاتی است که مربوط به بارش است و میزان ، شدت و نوع بارش را اندازه گیری می کند . این تجهیزات درهواشناسی ، کشاورزی ، وزارت نیرو و شرکت های وابسته به وزارت نیرو قابل استفاده هستند .همچنین برای تصمیم گیری های کلان کشور ، مدیریت آب های سطحی ، سدها وسایر استفاده می شوند .

  مدیر فنی شرکت ویستامهرنگار توضیح داد: تجهیزات دیگری که ما خدمات پس از فروش آنها را ارائه می دهیم رادارهای هواشناسی هستند که در نوع خود از فن آوری بسیار پیچیده و پیشرفته ای برخوردار می باشند. این رادارها به خصوص اگر بصورت شبکه ای از رادارها همراه با همپوشانی باشند ، قادر هستند با استفاده از محصولات تولیدی توسط نرم افزارهای خود و با همپوشانی تصاویر ماهواره ای ، اطلاعات متنوعی را از ذرات آبی را که در ابرها وجود دارد ، پدیده های  حاصل از این ابرها  و سرعت حرکت ابرها و پدیده های جوی حاصله را به کاربر  ارائه کنند ، در بازه زمانی مشخص نشان می دهند که این پدیده هواشناسی یا این ابر از چه نوعی است و چه مدت زمانی طول می کشد تا از نقطه A به نقطه B برسد و در نهایت پدیده ای که حاصل از این نوع ابر است را دقیقا مشخص می نمایند. بدیهیست این اطلاعات در صدور  پیش بینی و یا صدور اخطاریه ها و در نهایت کاهش تلفات انسانی و مالی بسیار مفید و کارآمد هستند .

وی گفت: تجهیزات دیگری که شرکت ویستا مهر نگار ارائه می نماید ، تجهیزات کالیبراسیون پارامترهای محیطیست . تجهیزاتی که برای سنجش تامین وعرضه می کنیم در زمان های مشخصی که کارخانه سازنده معین می کند ، می بایست  بررسی و کالیبره مجدد شوند. برای کالیبره کردن تجهیزات موجود از تجهیزات دقیق تری باید استفاده شود که خود آنها نیز هرچند وقت یکبار باید درمرکز سازنده یا مرکزی که مورد تایید استانداردهای جهانیست ، مجددا کالیبره شوند .

مینوی در ارتباط با تاثیر تجهیزات پایش هوا در کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: برای اندازه گیری انواع آلودگی  ، تجهیزات خاصی وجود دارد که میزان آلاینده های گازی ، ذرات معلق در هوا , باران اسیدی و همچنین آلودگی صوتی  را اندازه گیری می کنند .گازهایی از قبیل مونواکسیدکربن، دی اکسیدکربن، NO, NO2 ,SO,SO2 وسایر گازهای آلاینده از جمله گاز هایی هستند که باید مورد پایش و اندازه گیری قرار گیرند. نوعی دیگر از تجهیزات پایشی که برای آلاینده ها استفاده می شود تجهیزاتی است که ذرات معلق ، گرد و غبار و درواقع اجسام جامد موجود در هوا را اندازه گیری میکند که به اصطلاح به عنوان تجهیزات پایش PM10, 5 PM , 5/2PM گفته می شود . شرکت ما این تجهیزات را از یک کمپانی آلمانی  وارد میکند و در نقاط مختلفی که آلاینده های شهری بیشتر هستند مثل مناطق مختلف یازده شهر صنعتی کشور نصب می شوند . این اطلاعات به کارشناسان کمک میکند که بتوانند میزان و نوع آلاینده ها و مدت زمانی که طول میکشد از نقطه ای به نقطه دیگر برسند را پیش بینی کنند و با استفاده از این اطلاعات زمان های بحرانی گرد و غبار را تشخیص و پیش بینی نمایند .

  وی افزود: نوع دیگری تجهیزات هم وجود دارد که به آن ها لیدارها گفته می شود. این تجهیزات با نور لیزر به صورت عمودی به سمت بالا پرتاپ میشوند و میتوانند در ارتفاع مشخصی میزان آلاینده ها را اندازه گیری کنند و سپس با نرم افزار،الگوی پراکنش آلاینده ها را در محدوده ای خاص تشخیص دهند. این تجهیزات همچنین قادر هستند مولفه های باد را اندازه گیری نمایند .

مدیر فنی شرکت ویستامهرنگار تاکید کرد: موضوعی که در هواشناسی بسیار اهمیت دارد این است که اطلاعاتی که توسط تجهیزات و منابع مختلف جمع آوری شده همپوشانی شوند که این کار،نیازمند منابع داده ای دقیق ، تجهیزات پیشرفته، ابر کامپیوترهای سریع ونرم افزارهای خاص است تا به این ترتیب پیش بینی دقیق تری وجود داشته باشد.

مینوی در پایان گفت: باید یادآور شد که هواشناسی در ایران پیشرفت بسیار خوبی در سال های گذشته داشته است که این موضوع به علت دلایلی از قبیل : تنوع تجهیزاتی  که علی رغم تحریم ها وارد کشور شده ، ورود نیروهای تحصیلکرده کشور به این حوزه ، استفاده از نرم افزارهای به روز دنیا  و استفاده از منابع داده ای دقیق تر و به روز تر بوده است .

  فراموش نکنیم که هواشناسی یکی از دانش های بسیار پیشرفته درجهان است . مطمئنا در مناطقی مثل ایران که دارای اقلیم های متعددی نسبت به سایر کشورها است ، پیش بینی ، کار سخت تر و پیچیده تری است البته جا برای پیشرفت همیشه وجود دارد و امیدواریم متخصصان این دانش روزبه روز با استفاده از آموزش ، تحقیق و پژوهش و استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای کارآمدی که وجود دارند ، بتوانند دقیق تر و به روز تر باشند.

گفتگو : مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا