کاهش وزن با عصاره اسفناج

سیناپرس: بسیاری از افراد نوعی اشتهای کاذب به مصرف غذاهای پرکالری به صورت تفننی دارند. در واقع این اشتها با اشتهای واقعی و ناشی از گرسنگی متفاوت است. برای نمونه ممکن است سیر باشیم ولی در عین حال باز هم دوست داشته باشیم مقداری سیب زمینی سرخ کرده مصرف کنیم. این نوع از اشتها یکی از اصلی ترین دلایل اضافه وزن و نیز عادت  تغذیه ای ناسالم است.

 

پژوهش جدید نشان می دهد که مصرف تیلاکوئید می تواند به بدن در تولید هورمون های سیری کمک کرده و در عین حال این اشتهای کاذب را سرکوب کند. به این ترتیب فرد می تواند کنترل بیشتری بر روی سبک غذایی خود داشته باشد و به عادت های تغذیه ای بهتر و نیز پیشرفت مناسب تر در برنامه کاهش وزن خود دست یابد.

 

دکتر شارلوت ارنالسون آلبرتسون، استاد شیمی فیزیولوژیک و پزشکی از دانشگاه لوند سوئد در توضیح این تحقیق می گوید: «تحلیل ما در این پژوهش نشان داد که مصرف نوشیدنی حاوی تیلاکوئید پیش از صبحانه می تواند اشتهای کاذب را کاهش داده و فرد را در تمام طول روز سیرتر نگاه دارد».

در این مطالعه سه ماهه، 38 زن دارای اضافه وزن شرکت داشتند. هر روز صبح به این شرکت کنندگان، یک نوشیدنی سبزرنگ داده می شد. در نوشیدنی نیمی از این زنان، 5 گرم عصاره اسفناج وجود داشت و در لیوان گروه کنترل نیز ماده بی اثر دیگری ریخته می شد. با این حال هیچ یک از شرکت کنندگان نمی دانست که در لیوانش چه چیزی وجود دارد و تنها پژوهشگران از آن اطلاع داشتند.

هر دوی این گروه ها در برنامه ای برای کاهش وزن شرکت داشتند. گروه کنترل پس از سه ماه به طور متوسط 3.5 کیلوگرم وزن کم کرد، در حالی که این میزان برای گروه مصرف کننده عصاره اسفناج حدود 5 کیلوگرم بود. افرادی که عصاره اسفناج مصرف کرده بودند، بیشتر به همان سه وعده اصلی غذا اکتفا می کردند و اشتهای کاذب چندانی نداشتند.

اصلی ترین دلیل این مساله را باید در احساس سیری و سرکوب اشتهای کاذب دانست. غذاهای فرآوری شده امروزی آن قدر به سرعت در بدن تجزیه می شوند که هورمون های گوارشی که سیگنال سیری را به مغز می فرستند نمی توانند به سرعت عمل کنند و از اشتهای کاذب بکاهند. با این حال، عصاره اسفناج موجب کاهش سرعت گوارش می شود و در واقع به هورمون های دستگاه گوارش این فرصت را می دهد تا سیری را به مغز اعلام کنند.

lunduniversity.lu.se :منبع

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا