همزمان با پیشرفت پزشکی،اخلاق رشد نکرده است

این پزشک چینی پس از اینکه با استفاده از فناوری کریسپر و برداشتن ژن  «CCR5 gene»، اصلاحاتی در رحم به وجود آورد، موفق شد در اوایل این ماه، دو نوزاد دختر دوقلو به دنیا بیاورد. ژن «CCR» ویروس نقص ایمنی بدن (اچ آی وی)، عامل ایجاد عفونت ایدز را از بین برده و کاری می‌کند که بدن جنین در برابر این بیماری مصون باشد.

این کار اما با واکنش‌های شدیدی مواجه شد، زیرا دانشمندان در سراسر جهان آن را غیر مسئولانه و غیر اخلاقی نامیده‌اند. با این حال "هه" در ادامه فعالیت هایش خبر از در راه بودن سومین نوزاد داد.

پس از آن، خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش کرد که دولت چین تحقیقات وی را متوقف و این پزشک را بازداشت کرده است.

معاون وزیر علوم و فناوری چین در این باره گفته است کار این دانشمند، عبور از خط اخلاق و اصول اخلاقی است که توسط جامعه دانشگاهی انجام شده و شوکه کننده و غیر قابل قبول است.

براساس این گزارش، استفاده از روش اصلاح ژن در انگلستان، آمریکا و بسیاری دیگر از نقاط جهان ممنوع است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا یک خط قرمز در حوزه اخلاق زیر پا گذاشته شده است؟

بیش از ۱۰۰ چهره علمی چینی که بیشتر آن‌ها زیست شناس و پزشک هستند با انتشار بیانیه ای، این اقدام هی جیانکویی را به مثابه یک حماقت دانستند که به شهرت جهانی چین در حوزه توسعه و تحقیق زیست پزشکی خدشه وارد می‌کند.

آن‌ها در این بیاینه با تأکید بر اینکه دانشمند هموطن آن‌ها درب یک جعبه پر از مصیبت را گشوده است، گفته اند: «این فن آوری از مدت‌ها پیش شناخته شده است، ولی دلیل اینکه هیچ دانشمندی از آن استفاده نکرده است، این است که هیچ کس نمی‌تواند اثرات این دستکاری‌های ژنتیکی را پیش بینی کند.»

دانشگاهی که آزمایشگاه هی جیانکویی به آن وابسته است در یک بیانیه تصریح کرده است که اطلاعی از این تحقیقات نداشته است و محقق مذکور از ماه فوریه در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

انتشار این خبر و اخبار مشابه نشان می دهد که همراه و همزمان با پیشرفت علوم پزشکی اخلاق و معنویت رشد نکرده و در برخی کشورها شاهد نزول اخلاق هستیم. در گذشته پیش از درمان بیماری و طبابت، به پزشکان اخلاق پزشکی، معنویت، توجه به سبک زندگی، توجه به خانواده و مردم یاد داده شده است.

اخلاق پزشکی در اسلام

علم اخلاق در دنیا تاریخچه ای طولانی با سابقه بیش از 2500 سال دارد. در قرون قبل از میلاد حضرت مسیح(ع)، فرهنگ یونانی و رومی که تحت تاثیر فرهنگ ایرانیان و تمدن شرق بود در غرب گسترش داشته است. در آن دوران به دلیل عدم گستردگی علوم، پزشکان معمولا سایر علوم مانند فلسفه را نیز فرا می گرفتند، لذا تاریخچه اخلاق پزشکی با تاریخچه فلسفه در قرون قبل پیوند خورده است.

ظهور اسلام تاثیرات زیادی بر پیشرفت علوم در کشورهای اسلامی و خصوصا ایران که خود مهد علم و تمدن بود گذاشت. دانشمندان مسلمانی چون ابن سینا و زکریای رازی که منشا اثرات مهمی در تاریخ دانش محسوب می شوند از مفاخر ایران پس از اسلام هستند. تقریبا تمام پزشکان بزرگ مسلمان از علم الهیات اطلاع کامل داشته اند و آنهایی که تالیفاتی داشته اند هم در زمینه پزشکی بوده و هم در زمان فقه و اخلاق. در آغاز ظهور دین اسلام بسیاری از قبایل عرب توجهی به علوم و فنون نداشتند و معدودی از اعراب در کشورهایی چون ایران طب آموخته بودند که معروفترین آنها دانش آموختگان مدرسه جندی شاپور بودند.

در کلیه متون معتبر پزشکی که از دوران شکوفایی علوم در تمدن اسلام یعنی از اواخر قرن دوم هجری به بعد تالیف و تدوین شده است فصول درباره اخلاق پزشکی و ویژگی های یک طبیب وجود دارد.

ابوبکر محمد بن زکریای رازی که از مفاخر بزرگ ایران اسلام است شدیدا به مبانی اخلاق پزشکی پایبند بوده است و جزواتی در زمینه مراعات اصول اخلاق پزشکی از او به جای مانده است. کتاب "طب روحانی" رازی نیز در موضوع اخلاق است. رازی بنا به تایید مورخانی چون ابن الندیم، جرجی زیدان و گوستاولوبون با همکاران خود بسیار مهربان بوده است و به بیماران خود به ویژه فقرا تفقد می کرده از حالشان جویا بوده و به عیادتشان می رفته است و مقرری هایی برای آنها در نظر می گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا