علم در 11دی ماه

  • آغاز سال نو میلادی

سال نو روزی است که آغاز یک سال گاه‌شماری جدید را رقم میزند، و در آن سال‌شمارِ یک تقویم مشخص افزایش داده میشود. در بسیاری از فرهنگ‌ها، این رویداد را به مناسبت پایان سال قدیم و شروع سال جدید جشن می‌گیرند. سال نو میلادی در ۱ ژانویه هر سال اتفاق می‌افتد و بیشترین استفاده را در کشورهای دنیا دارد. در ۱ ژانویه ۱۶۰۰ میلادی، اسکاتلند اولین کشوری بود که ۱ ژانویه را به عنوان اولین روز سال اتخاذ کرد.

 چرا سال میلادی از اول ژانویه آغاز می‌شود؟
دلیل خاصی برای آغاز شدن سال میلادی از اول ژانویه ذكر نشده است زیرا اقوام مختلف هر كدام روزی را مبدأ سال خود قرارداده اند. مثلاً سال نو مقدونی ها در زمان اسكندر از پاییز شروع می شد و یونانی ها وسط تابستان را مبدأ سال خود قرار می دادند و ایرانی ها هنوز كه هنوز است روز اول بهار را نوروز می دانند.
مسیحی هایی كه اول ژانویه را مبدأ سال میلادی قرار می دهند مدیون رومی ها هستند، در عصر امپراتوری روم روال كار براین بود كه كلیه مقامات مملكتی روز ۱۵ مارس (۲۶ اسفند) را روز آغاز خدمت قرار می دادند حتی قیصرها و كنسول های رومی نیز در این روز وارد عرصه كار می شدند. لیكن چون كنسول (فول دیویس نوبیلیور) به دلایلی چند موفق نشد در روز ۱۵ مارس زمام امور را به دست بگیرد و این مهم پس از مدتی تعویق در روز اول ژانویه میسر شد، آن روز را آغاز كار اعلام كردند. ژولیوس سزار هم به یك ژانویه وفادار ماند.
در سال ۴۶ قبل از میلاد، تقویم ژولیانی به دستور ژولیوس سزار تنظیم شد در این تقویم نه فقط اول ژانویه اول سال شناخته شد بلكه خود سال نیز به ۳۶۵‎/۲۵ روز تقسیم شد، زیرا همین مدت لازم بود تا زمین یك بار به دور خورشید گردش كند. به پاس این خدمت تقویم مذكور را ژولیانی گفتند و به پاس بزرگداشت ژولیوس سزار نام او را روی ماه ژوئیه (ژولیوس) نهادند.

  • تولد عَبدُالاَحَد مومَند

عَبدُالاَحَد مومَند یا عبدالاحد مُهمَند نخستین فضانورد افغان است. وی متولد ۱۱ دی ۱۳۳۷ (خورشیدی- ژانویه ۱۹۵۹) است. او در سال ۱۹۸۸ میلادی نه روز را در ایستگاه فضایی میر گذراند. وی هم‌اکنون در شهر اشتوتگارت در کشور آلمان ساکن است.

  •  تولد پیِر دو کوبِرتَن

پیِر دو کوبِرتَن متولد ۱ ژانویه ۱۸۶۳ در پاریس بود. وی یک تاریخ‌دان و آموزگار فرانسوی و بنیان‌گذار بازی‌های المپیک در عصر معاصر بود.او در  ۲ سپتامبر ۱۹۳۷ در ژنودرگذشت.

  • تولد سرگئی ایوانوویچ آدیان

سرگئی ایوانوویچ آدیان متولد ۱ ژانویه ۱۹۳۱بود. وی ریاضی‌دان اهل ارمنستان است.  وی پروفسور در دانشگاه دولتی مسکو است و به فعالیت  روی نظریه گروه‌ها شناخته می‌شود.

  • تولد  آرام باگراتی نالباندیان

آرام باگراتی نالباندیان متولد ۱ ژانویهٔ ۱۹۰۸بود. وی یک فیزیک‌دان اهل ارمنستان-اتحاد شوروی و شیمی‌فیزیک بود. وی بنیانگذار انستیتو Chemical Physics در ایروان ارمنستان و عضو انجمن علمی-دبیر دپارتمان شیمی فرهنگستان علوم ارمنستان بود. وی مؤلف بیش از ۴۰۰ مقاله علمی و ۵ رساله علمی بود.او  ۲۴ ژانویه ۱۹۸۷ درگذشت.

  • درگذشت هاینریش رودلف هرتز

هاینریش رودلف هرتز یا هاینریش رودلف هرتس متولد ۲۲ فوریهٔ ۱۸۵۷بود. وی فیزیک‌دان آلمانی بود. هرتز در شهر هامبورگ، آلمان به دنیا آمد. به خاطر او یکای هرتز در دستگاه بین‌المللی یکاها (SI) در نظر گرفته شده‌است. او اولین کسی بود که وجود امواج الکترومغناطیسی را ثابت کرد.او  ۱ ژانویهٔ ۱۸۹۴درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا