تقابل رسانه های جریان اصلی و رسانه های دیجیتال

در حالی که در این حوزه با توجه به شرایط و پتانسیل های موجود می توان با اجرای برنامه هایی، تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کرد.

رسانه های دیجیتال به طور قطع تحولات شگرفی در جوامع پدیده آورده اند که هیچ شک و تردیدی در آن وجود ندارد. این رسانه ها میزان اطلاعات و آگاهی مردم را در زمینه های مختلف بالا برده اند. دسترسی آنان را به شاهراه های اطلاعاتی آسان کرده و اخبار و اطلاعات را در کمترین زمان به مخاطبان ارائه می کنند.

این رسانه ها همچنین میزان ارتباط فرد به فرد و گروه به گروه را به صورت تصویری فراهم کرده اند که از این لحاظ یک انقلابی در این زمینه بوجود آمده است.

بااین حال رسانه های دیجیتال در کنار این مزیت ها، معایبی نیز دارند که عموما به دلیل عدم آموزش و فرهنگ مناسب و همچنین بی برنامگی رخ می دهد و می تواند آسیب هایی را نیز به همراه داشته باشد.

رسانه های دیجیتال با ظرفیت های مختلفی که در اختیار دارند چنان تحولات عظیمی در جامعه به وجود آورده اند که توسعه آن یک ضرورت محسوب می شود اما می توان با برنامه ریزی های کارشناسانه و کاربردی میزان آسیب های آن را نیز کاهش داد.

چراکه، به نظر می رسد ایجاد محدودیت برای رسانه های دیجیتال و بدگویی از این وسایل، راه حل مساله نیست و برای رفع این موضوع باید به تجربیات، دانش و عملکرد کشورهای پیشرو در این حوزه نیز توجه کرده و فراموش نکنیم در مورد آسیب های فضای مجازی، کشورهای پیشرفته و خاصه کشورهای سازنده این تکنولوژی مشکلات جامعه ما را ندارند.

افشین امیدی، پژوهشگر دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران در رابطه با وضعیت رسانه های دیجیتال در کشور گفت: درون کشور خیلی صحبت های شیک و مجلسی دیدیم که اشاره می کنند باید از فرصت های رسانه های دیجیتال در کشور استفاده کرد. اما در عمل چیزی که فراوان از سال های پیش دیدیم "فیلتر کردن" یکی پس از دیگری آن ها بود.

وی با بیان اینکه بنابراین، می توان اینگونه استنباط کرد که شدیدا نگاهی "تهدیدمدار" به سوی این رسانه ها جاری است، تصریح کرد: یک دلیل عمده برای این نوع نگاه تهدیدمدار، آن است که برخی مدیران بالارتبه رسانه ها اینگونه می پندارند که مخاطب در رسانه های دیجیتال محتواهای «چرت» مصرف می کند و این رسانه های جریان اصلی هستند که می توانند محتوای خوب را به او نشان دهند.

امیدی تاکید کرد: واقعیت این هست که رسانه های دیجیتال می توانست بهترین فرصت باشد تا مدیران رسانه ها از آن به مثابه اهرمی جهت نفوذ در قلب و ذهن مخاطب استفاده کنند. راهبرد مناسب برای موفقیت در این راستا، تشکیل تیم های حرفه ای مخصوص اینگونه رسانه های دیجیتال و همچنین بازپیکره بندی سازمان های رسانه ای جهت تحقق این اهداف است.

بنا به گفته این پژوهشگر مدیریت رسانه، استفاده از رسانه های اجتماعی برای رسانه های جریان اصلی، نباید به این معنی باشد که محتوای یکسان را برای هر رسانه ای به کار ببرند. بلکه با توجه به ویژگی ها و ظرفیت های هر رسانه، باید استراتژی به خصوصی به کار گرفته شود.

در نتیجه گفتن اینکه رسانه های دیجیتال به عنوان یک فرصت برای ما تلقی می شود بسیار ساده است، اما تنظیم اقدامات لازم در جهت تحقق این هدف کار ساده ای نیست و رسانه های جریان اصلی همچون صدا و سیما نتوانسته از ظرفیت های رسانه های دیجیتالی آنگونه که باید استفاده کند و خود را در سرازیری کسب شهرت منفی میان مخاطبان رها کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا