مراکز اصلی حواس در مغز تحت تاثیر عملکرد یکدیگر قرار دارند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان با انجام مجموعه ای از آزمایشات دریافتند ورودی های صوتی به قشر انسدادی مغز جوندگان، واکنش آن ها را نسبت به محرک های لمسی تغییر می دهد. قشر انسدادی وظیفه واکنش به لمس، درد و تغییر دما را بر عهده دارد.

محققان با استفاده از گیره های کوچک و فناوری ثبت پالس های الکتریکی مغز توانستند میزان تاثیرگذاری تحریک های حسی مختلف را بر هر یک از نورون های موجود در قشر انسدادی جوندگان اندازه گیری کنند. این نورون ها نسبت به محرک های لمسی و صوتی واکنش داشتند؛ اما نسبت به نور هیچ واکنشی نشان ندادند. همچنین بر اساس این اندازه گیری ها قشر انسدادی مغز جوندگان نسبت به محرک های لمسی و صوتی به طور مجزا واکنش نشان می دهد.
نتایج این بررسی ها نشان می دهد اطلاعات صوتی و لمسی به طور موازی در قشر انسدادی مغز مورد پردازش قرار می گیرند. همچنین بر اساس این تحقیقات تحریک های صوتی موجب شکل گیری پتانسیل های پس سیناپسی بلندمدت در نورون های قشر انسدادی می شود. به گونه ای که به نظر می رسد محرک صوتی موجب می شود که مغز جانور محرک لمسی را پیش بینی کند.
محققان معتقدند ارتباط بین قشرانسدادی و سبیل های جوندگان مشابه ارتباط بین قشر انسدادی مغز و نوک انگشتان انسان است. این ارتباط بین محرک صوتی و لمسی، جوندگان را در مسیریابی یاری می کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS One منتشر شده است.