سومین مراسم اهدای جایزه چراغ برگزار شد

جایزه چراغ در هر فصل با حضور مروجان علم، برندگان سال، بانیان و دانشگران علاقمند به ترویج علم، برگزار می‌شود تا در مسیر تکامل ترویج علم گام بردارد.

به گزارش روابط عمومی جایزه چراغ،سیاوش صفاریان‌پور و دکتر پژمان نوروزی، بنیان‌گذاران جایزه چراغ در ابتدای آیین گرامیداشت و اهدای جوایز سومین دوره این جایزه به حاضران خیر مقدم گفتند.

صفاریان‌پور، برنامه‌ساز علمی تلویزیون در ادامه گفت: جایزه علمی چراغ را با یاد مصطفی امام و همچنین دکتر فرهاد رحیمی، پژوهشگر حوزه فیزیک آغاز می کنیم. آنچه چراغ را به فرصت مغتنمی تبدیل می کند، دور هم جمع شدن چهره های علمی در کنار یکدیگر است.

در ادامه دکتر پژمان نوروزی گفت: بسیار لذتبخش بود که امسال 104 نفر به روش جمع‌سپاری برای برگزاری جایزه چراغ با ما مشارکت کردند و می توان گفت بزرگترین دستاورد ما همین بود.

صفاریان‌پور با اشاره به داوری‌های جایزه چراغ خاطرنشان کرد: برندگان هر دوره، داوری دوره های بعد جایزه چراغ را انجام می دهند. ما نزدیک به صد نفر از مروجان علم را در سه حوزه، بررسی و برگزیده ها را انتخاب کردیم.

وی افزود: روز اول دی‌ماه هر سال اسامی برندگان را اعلام کرده و هفتمین روز از زمستان، مراسم تقدیر از برگزیدگان را برگزار می کنیم. جا دارد از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر کنیم.

در ادامه دکتر اسماعیل کهرم برای اهدای جایزه نخستین برگزیده سومین دوره جایزه چراغ به روی سن آمد.

وی در سخنانی کوتاه گفت: مفتخرم همکار و استاد گرامی‌ام را معرفی کرده و از او درخواست کنم به روی صحنه بیاید. جایزه یک عمر تلاش برای ترویج علم با احترام، عشق و افتخار به استاد احمد دالکی تقدیم می‌شود که پنج دهه در راه ترویج علم تلاش کرده است.

در ادامه مهندس احمد دالکی با گرامیداشت یاد مصطفی امام، در خصوص آغاز فعالیت‌های علمی خود گفت: من در دانشگاه شهید بهشتی، کارمند قراردادی بودم و در اوایل انقلاب، بازنشسته‌ام کردند. من ستاره‌شناسی نخوانده‌ام و ستاره‌شناس آماتور هستم.

وی افزود: هیچ‌کسی نمی تواند بگوید معلم من بوده، بلکه خودم به آسمان، اعتیاد پیدا کردم. تحصیلاتم در رشته کشاورزی در دانشگاه شیراز بوده و بعد جنگلبان شدم. دو درجه مهندسی در نقشه‌برداری و عکس‌برداری هوایی از اروپا و یک درجه مهندسی هم در رشته نقشه‌برداری از آمریکا گرفتم.

وی با اشاره به نجوم آماتوری ادامه داد: ستاره‌شناسی، تفریح من بود و آلوده‌اش شدم. امروزه بیشترین اکتشافات را ستاره‌شناسان آماتور انجام می‌دهند. نجوم آماتوری را با عشق و علاقه شخصی انجام می دهند و من جزء همین دسته هستم. شغل من جنگلبانی بود و چند سالی هم در محیط زیست فعالیت داشتم. به همین دلیل هیچ وقت نمی گویم نجوم را حرفه ای دنبال کرده ام.

مهندس دالکی تصریح کرد: ضمن اینکه عاشق آسمان زیبای خداوند شدم، فکر کردم این کار برای جوانان کشورم هم مفید است.

وی با اشاره به هزینه‌های منجمی آماتور اظهار داشت: اصلا در ابتدا نیازی به خرید تلسکوپ نیست و می توان با مطالعه و استفاده از رصدخانه ها وارد دنیای آسمان شد. شاید جوانان با این کار به راه کج و آلوده ای مانند اعتیاد هم کشیده نشوند.

وی با اشاره به حضور در برنامه تلویزیونی "گوناگون" گفت: مردم به من لطف دارند و بارها گفته اند شما، ما را به نجوم معتاد کرده اید. من هیچ وقت برای پول، کار نکردم. با هزینه شخصی ام به بیش از 80 رصدخانه دنیا از جزایر هاوایی تا دایره قطبی رفته ام. همین سختی ها برایم لذتبخش است؛ بیش از ۲۰ کتاب نوشته ام و خوشحالم اندکی تاثیرگذار بوده ام. ما بیش از ۵۰ کشور اسلامی داریم ولی یک رصد خانه خوب نداریم.

وی در پایان گفت: ساختن تلسکوپ خوب به این نیست که آینه بزرگ بخریم، حتی ژاپن به عنوان یک کشور پیشرفته نتوانسته تلسکوپ رصدخانه‌اش را خودش بسازد و از آمریکا خریده است.

در ادامه این مراسم از دکتر عبدالرحمن نجل رحیم، پزشک و متخصص مغز و اعصاب دعوت شد برای اهدای جایزه دانشگر مروج علم سال به گروه اسطرلاب متشکل از خانم‌ها آزاده کیوانی و آیرین شیوایی به روی صحنه بیاید. این دو دانشگر در ایران حضور نداشتند و پدر و مادرشان به نمایندگی از آنها، جوایز را دریافت کردند.

در ادامه پیام‌های تصویری آزاده کیوانی و آیرین شیوایی که برای مراسم جایزه چراغ ارسال شده بود، پخش شد.

شیوایی با تشکر از جایزه چراغ گفت: بخشی از بودجه پژوهشگران توسط مالیاتی تامین می شود که مردم به دولت‌ها پرداخت می کنند، پس باید علم را به میان مردم ببریم و با بیان زیبایی های علم، آنها را جذب کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: علم سبب می شود جهان بینی ما نسبت به دنیا تغییر پیدا کند.

شیوایی در خاتمه از بانیان جایزه چراغ برای اطلاع رسانی در زمینه ترویج علم تشکر کرد.

آزاده کیوانی، مدرس دانشگاه کلمبیا در نیویورک هم گفت: ترویج علم، انتقال دانش به جامعه و مخاطب علاقه‌مند است. ما آدم ها سوالات مختلفی داریم از جمله اینکه از کجا آمده ایم و اصلا کهکشان چیست اما فرصت تحقیق برای همه ما وجود ندارد.
وی افزود: متخصصان تلاش می کنند جواب این سوالات را بیابند و به جامعه انتقال دهند. ترویج علم، ابعاد فردی، اجتماعی و جهانی دارد و اگر توجه لازم به این موضوع نشود، زندگی برای نسل بعدی بشر بسیار سخت خواهد شد.

کیوانی در پایان گفت: از دو گروه مختلف تشکر می کنم؛ از نویسندگان پروژه اسطرلاب و همچنین بانیان جایزه چراغ که باعث می شوند اطلاع رسانی در مورد علم و نقش دانشگران بهتر صورت بگیرد.

در ادامه این مراسم، علی پارسا، پیشکسوت ترویج علم در ایران، جایزه مروج علم سال چراغ را به کاظم کوکرم برای یک سال فعالیت موثر در ترویج علوم متنوع اهدا کرد.

کوکرم که سردبیری مجله نجوم و دبیری صفحه علمی روزنامه جام جم را در کارنامه دارد، درباره فعالیت های علمی یک سال اخیرش گفت: سال شلوغی داشتم و انجام این همه کار قطعا زمان زیادی را می طلبید.

وی افزود: رشته تحصیلی من منابع طبیعی گرایش شیلات بوده ولی مجموعه ای از اتفاقات، مسیر آینده ام را تغییر داد. من در ابتدا معلمی را شروع کردم و شغل جذابی هم برایم بود. به نظرم خوشبختی را می توان با حس موثر بودن تعریف کرد و من هم می خواستم موثر باشم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران درآمد کم فعالیت های علمی نبوده است، گفت: معلمی نسبت به خیلی از مشاغل، درآمد خیلی کمتری دارد اما همان طور که گفتم دوست داشتم اثرگذار باشم. در هفتاد سالگی، تعداد شاگردهایی که داشتم برایم خیلی جذاب‌تر از تعداد ماهی‌هایی است که می‌توانستم پرورش دهم.

کوکرم در پایان گفت: تا جایی که بتوانم مسیر ترویج علم را ادامه می دهم چون برایم شیرین و لذتبخش است.

گفتنی است، در این مراسم آسو کهزادی به اجرای موسیقی پرداخت.

دکتر اسفندیار معتمدی، دکتر اسماعیل کهرم، محمدرضا صیاد، محمد درویش و چندین و چند چهره برجسته علمی دیگر کشور در علوم مختلف از جمله ریاضیات، نجوم و فیزیک در این مراسم حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا