اگر خورشید خاموش شود چه رخ می‌دهد؟

در این فصل از سال در نیمکره شمالی زمین، تاریکی و سرما وجود دارد اما در همین زمان اگر خورشید به‌طور کامل ناپدید شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به نظر شما چه بلایی بر سر حیات کره زمین و بشریت خواهد آمد؟

با توجه به مسیر اولیه زمین، ممکن است پس از نابودی خورشید، این سیاره در مسیر یک ستاره دوردست قرارگرفته و دوباره با حرارت این ستاره یخ‌های اقیانوس‌ها شروع به ذوب شدن کرده و احتمالاً برخی از ویژگی‌های قابل سکونت باستانی وزندگی دوباره به آن بازگشته وزندگی از نو آغاز شود.

در اینجا به توضیح جدولی می‌پردازیم که زمان‌بندی اتفاقات مختلف پس از خاموش شدن خورشید را ارائه می‌دهد:

از لحظه خاموش شدن خورشید تا ۹ دقیقه پس‌ازآن: ازآن‌جهت که نور خورشید با سرعت محدودی حرکت می‌کند و ۹ دقیقه طول می‌کشد که به زمین برسد، بنابراین مردم در ۹ دقیقه اول خاموش شدن خورشید، متوجه این تغییرات نخواهند شد. در این مرحله تمام نور خورشید از بین رفته و سراسر زمین در تاریکی فرو خواهد رفت. تصور کنید که زمین همانند یک توپی با ریسمانی به خورشید وصل است و دور خورشید می‌چرخد، ناگهان این رشته پاره شده و ارتباط قطع شود. در این زمان، زمین و تمام اشیاء دیگر در منظومه شمسی دیگر در مدار قرار نداشته و در مسیر مستقیم حرکت خواهند کرد. در ضمن ماه نیز در این زمان ناپدید خواهد شد چراکه دیگر نور خورشید وجود ندارد تا ماه آن را بازتاب کند. مشابه این اتفاقی که برای زمین رخ‌داده، برای دیگر سیارات نیز اتفاق خواهد افتاد و تنها ستاره‌هایی که در فاصله بسیار دور از زمین قرار دارند، با چشم غیرمسلح در آسمان قابل‌مشاهده خواهند بود.

تا یک هفته پس از خاموش شدن خورشید: درحالی‌که منبع گرمای خورشید قطع شده، ظرف یک هفته، درجه حرارت زمین به صفر درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا خواهد کرد. البته به نظر منطقی است که این کاهش دما ادامه پیداکرده تا زمانی که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای غیرقابل‌تحمل شود. نور خورشید کلید اصلی فرآیند فتوسنتز و تولید اکسیژن برای تنفس است. البته در حال حاضر در زمین به میزان قابل‌توجهی اکسیژن وجود دارد که برای هزار سال یا بیشتر ادامه خواهد داشت و گیاهان با شرایط تاریک شدن زمین برای زنده ماندن تلاش خواهند کرد.

بین یک هفته تا ۳ هفته پس از خاموش شدن خورشید: آغاز اثرات خاموش شدن خورشید در این مرحله در میان جانوران مشاهده خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که زنجیره غذایی تغییر کرده و حیوانات ضعیف‌تر زودتر از بین خواهند رفت.

یک ماه پس از خاموش شدن خورشید: در این مرحله نابودی انسان‌ها آغاز می‌شود. تنها گزینه زنده ماندن بشر ساخت و استفاده سنگرهای زیرزمینی است که هرچه بیشتر به هسته زمین نزدیک باشد تا بتوان از گرمای هسته زمین استفاده کرد. در غیر این صورت می‌توان سیاره‌ای دیگر را که شرایط قابل سکونت داشته باشد، انتخاب کرده و به آن منتقل شد.

دو ماه پس از خاموش شدن خورشید: کاهش دمای شدید سبب یخ زدن همه آب‌های سطح زمین شده و دریاها و اقیانوس‌ها به پیست اسکی تبدیل خواهند شد. البته درحالی‌که سطح خارجی اقیانوس‌ها و دریاها یخ می‌زند، بخش داخلی آن به‌واسطه گرمای هسته زمین، می‌تواند مایع باقی بماند.

دو دهه پس از خاموش شدن خورشید: فقدان نور خورشید، باعث می‌شود تا تمام گیاهان کوچک‌تر از بین بروند، اما درختان بزرگ می‌توانند برای چند دهه بدون نیاز به فتوسنتز زنده بمانند. این موضوع به دلیل متابولیسم و ظرفیت ذخیره‌سازی قند در این موجودات است.

حدود هزار سال پس از خاموش شدن خورشید: بیشتر اقیانوس‌ها همچنان به حالت انجماد باقی خواهند ماند و دما در حدود  منفی۲۵۰ درجه سانتی‌گراد تثبیت خواهد شد. با این شرایط لایه‌های عمیق یخ، عمیق‌تر شده و می‌تواند برای صد هزار سال تداوم داشته باشد. به‌احتمال‌زیاد در این دما، اتمسفر نیز به حالت انجماد درآمده و متلاشی خواهد شد. در این زمان راه برای ورود اشعه‌های مضر کیهانی و احتمالاً شهاب‌سنگ‌ها بازخواهد شد.

بیش از یک‌میلیون سال پس از خاموش شدن خورشید: با توجه به مسیر اولیه زمین، ممکن است پس از نابودی خورشید، این سیاره در مسیر یک ستاره دوردست قرارگرفته و دوباره با حرارت این ستاره یخ‌های اقیانوس‌ها شروع به ذوب شدن کرده و احتمالاً برخی از ویژگی‌های قابل سکونت باستانی وزندگی دوباره به آن بازگشته وزندگی از نو آغاز شود.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: howitworksdaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا