آغاز عصر همزیستی انسان و روبات‌ها

مسافرینی که وارد فرودگاه بین‌المللی آتن می‌شوند، احتمالاً با خوشامدگویی گرم روباتی به نام فلفل سیاه (Pepper) روبه‌رو خواهند شد که به زبان‌های انگلیسی و چینی به مسافران خوشامد‌می‌گوید. این روبات انسان‌نما توسط مرکز Softbank Robotics ساخته‌شده است. این روبات وظیفه نسبتاً ساده‌ای دارد و تنها انتظاری که از وی می‌رود، خوشامدگویی به مسافران و ارائه اطلاعاتی درباره سفر به یونان است.

تعامل روبات‌های انسان‌نما با انسانبه‌عنوان یک فرایند یک‌طرفه در نظر گرفته می‌شود. باید در نظر داشت که بعضی از نمونه‌های روبات‌های پیچیده‌تر هنوز در آزمایشگاه‌ها هستند و به بازار ارائه نشده‌اند زیرا قیمت تمام‌شده آن‌ها بسیار زیاد است. بااین‌حال، برخی از روبات‌هایی که مقرون‌به‌صرفه هستند، می‌توانند برای انجام تعدادی از وظایف در خانه‌ها استفاده‌شده و یا برای اهداف آموزشی برای کودکان و سالخوردگان مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

جورج دیمیتریادیس (George Dimitriadis)، مدیر ارشد بخش اطلاعات فرودگاه بین‌المللی آتن درباره روبات فلفل سیاه می‌گوید: این روبات دارای توانایی‌های زیادی است که در آینده نزدیک به‌طور کامل توسعه خواهد یافت. فلفل سیاه با یک کارمند فرودگاه همکاری می‌کند است تا بتواند به‌طور بهتری با مسافران ارتباط برقرار کند. این کارمند به ما گفت که در ارتباط با فلفل سیاه و همکاری با یک روبات، احساس ناراحتی می‌کند، زیرا در برخی مواقع و به‌طور خاص هنگام پردازش داده‌ها این روبات به‌یک‌باره هیچ فعالیتی از خود نشان نمی‌دهد. این موضوع به شرایط محیطی بستگی داشته و این کارمند تنها کسی نیست که چنین احساسی را تجربه کرده است.

ارتباط بین روبات‌های انسان‌نما و انسان در مرحله اولیه است و به همین دلیل این رابطه اغلب اوقات برای انسان ناخوشایند بوده و همراه با ناامیدی است. همچنین یک مورد ثبت‌شده است که در آن فلفل سیاه قربانی یک حمله خشونت‌آمیز توسط یک کاربر بی‌حوصله شده است.

بااین‌حال، کارشناسان گروه ساخت‌وساز روباتیک به‌طور شبانه‌روزی در تلاش برای بهبود کیفیت ارتباط و عملکرد آن‌ها هستند زیرا تعامل روبات‌های انسان‌نما با انسانبه‌عنوان یک فرایند یک‌طرفه در نظر گرفته می‌شود. باید در نظر داشت که بعضی از نمونه‌های روبات‌های پیچیده‌تر هنوز در آزمایشگاه‌ها هستند و به بازار ارائه نشده‌اند زیرا قیمت تمام‌شده آن‌ها بسیار زیاد است. بااین‌حال، برخی از روبات‌هایی که مقرون‌به‌صرفه هستند، می‌توانند برای انجام تعدادی از وظایف در خانه‌ها استفاده‌شده و یا برای اهداف آموزشی برای کودکان و سالخوردگان مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

روبات آلکسای شرکت آمازون (Amazon Alexa)

الکسا آمازون یا به‌طور مختصر، الکسا (که نام خود را از کتابخانه باستانی اسکندریه مصر گرفته است) به باور بیش از پنج هزار کارشناس تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ موفق‌ترین دستیار مجازی داخلی محسوب می‌شد. این روبات می‌تواند برخی چالش‌های موجود در حوزه تعامل انسان و روبات‌ها را آشکار کند. درواقع این روبات دارای یک نرم‌افزار بسیار پیچیده است که در ابتدا به بلندگوهای هوشمند Amazon Echo و Amazon Echo Dot smart speakers متصل شد، اما این فناوری در حال حاضر به‌طور گسترده‌ای در بسیاری از دستگاه‌ها استفاده می‌شود. کاربران این فناوری می‌توانند متن موسیقی‌هایی که گوش می‌کنند را در اختیار داشته، پیش‌بینی آب و هوایی را کسب و یا با آلکسا ارتباط کلامی برقرار کرده و به‌نوعی وارد گفتگو تبدیل شوند که از طریق آن ارتباط بین این برنامه هوش مصنوعی و انسانبه‌تدریج بهبود می‌یابد. در خاتمه می‌توان اشاره کرد که الکسا می‌تواند به برخی از دستگاه‌های هوشمند خانگی مانند چراغ‌های هوشمند، قفل‌ها و ترموستات‌هایی که سیستم تهویه مطبوع را فعال می‌کنند، متصل شود.

روبات آی بوی شرکت سونی (Sony Aibo)

نسخه دوم سگ رباتیک شرکت سونی در سال ۲۰۱۸ به بازارها بازگشت. سونی تولید اولین نسل روبات آی بوی خود را در سال ۲۰۱۶ متوقف کرد زیرا انتظار نداشت که این محصول به سودآوری برسد. احتمالاً قیمت بالای این محصول، مانع از آن شد که بتواند به‌خوبی بازارها را تسخیر کند هرچند علی‌رغم قیمت نجومی دو هزار دلاری این محصول، ۱۵۰. هزار نمونه از آن به فروش رفت.

مدل جدید این روبات، بسیار شبیه نمونه‌های پیشین خود است، آی بوی به فرمان‌های صوتی صاحبش پاسخ داده و از دوربین‌ها و حس‌گرهای تصویری برای تشخیص چهره، تجزیه‌وتحلیل صدا و تصویر بهره می‌برد. برخی از قابلیت‌های این روبات در قالب برنامه کاربردی، یکپارچه‌شده‌اند، اما اکثر ویژگی‌های این روبات با داده‌های ابری مرتبط هستند. به‌این‌ترتیب ویژگی‌های آی بوی به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق Wi-Fi به ویژگی‌های آن دسترسی پیداکرده و این محصول را قادر می‌سازد تجربیات زندگی روزمره خود را در موتور هوش مصنوعی مرکز سونی بارگذاری کند.

بادی (Buddy )

نمی‌توان درباره روبات‌های هوشمند انسان‌نما بحث کرده و از بادی، روباتی که دارای توانایی بروز احساسات است، سخن به میان نیاورد. داستان ساخت این روبات به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. در مراحل اولیه، نتایج آزمایش روی بادی در حد مورد انتظار نبود که این موضوع در گزارش منتشرشده توسط MIT Technology Review اعلام شد. بااین‌حال، سازندگان این روبات از ادامه فعالیت خود دلسرد نشده و برعکس، به‌طور مشتاقانه قابلیت‌های خود را جستجو کردند. درنتیجه روباتی متولد شد که می‌تواند طیف وسیعی از احساسات خود را بروز داده و بیان کند. بادی با استفاده از یک مانیتور و دوربین سه‌بعدی می‌تواند به‌عنوان یک همراه و هم‌صحبت در خانواده‌ها، به گروه‌های سنی مختلفی از کودکان تا بزرگ‌سالان و کهن‌سالان خدمات ارائه کند.

Alpha 1 Pro

زمانی که صحبت از دانش سلول‌های بنیادی به میان می‌آید، شما به روباتی نیاز دارید که امکان تعامل مستقیم با مغز را برایتان فراهم کند. روبات انسان‌نمای Alpha 1 Pro می‌تواند با کدهای قالب دار، برنامه‌ریزی شود. این روبات دارای ۱۶ مفصل متحرک است که به وی اجازه می‌دهد حرکات ظریفی مانند یوگا، رقص و هنرهای رزمی را به نمایش بگذارد. روبات Alpha 1 Pro در حقیقت یک وسیله بازی آموزشی به قیمت ۵۰۰ دلار است که امکان ایجاد نخستین قدم‌ها برای شکل‌دهی تعامل بین روبات و انسان‌ها را در کودکان با کمک والدین و مربیان، فراهم می‌کند.

طراحی انسانی این روبات، آن را بسیار انعطاف‌پذیر کرده و در مقایسه با نمونه‌های مشابهی همچون روبات بادی، می‌تواند روی زمین حرکت کرده و سرخود را تکان دهد. یک برنامه یکپارچه تلفن همراه، به کودکان اجازه برقراری با آلفا را بدون داشتن تجربه کار کردن با برنامه‌های مشابه، می‌دهد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: forbes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا