پارک می تواند یک نمایشگاه دائمی محصولات فرهنگی باشد

فتح اله امی، رئیس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پارک های علم و فناوری از  سال 1950 در امریکا شکل گرفتند. در این مدت که 60 سال از عمر پارک ها می گذرد نشان می دهد  که در اقتصاد پویای دانش بنیان نقش بسیار اساسی دارند. سال 1375 کسانی که در فولاد مبارکه بودند طرح پارک ها را آوردند. اولین پارک در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و بعد از آن 43 پارک در ایران تاسیس شده است. از زمان تاسیس آن ها دولت مجموعا 1800 میلیارد تومان اعتبار به پارک ها داده است که از این مقدار حدود 950 میلیارد آن تحقق پیدا کرده است. تعداد قابل توجهی شرکت های دانش بنیان شکل گرفتند و تعداد زیادی اشتغال ایجاد شد.

وی با اشاره به شرکت های دانش بنیان و اشتغال هایی که در این زمینه شده است،گفت: با همان 950 میلیارد اعتبار محقق شده،  70 هزار شغل در پارک ها و مراکز رشد ایجاد شده است. در این مراکز با 15 میلیون تومان در کشور شغل ایجاد شده است. این نشان می دهد دولت هر چقدر در پارک ها و مراکز رشد سرمایه گذاری کند، نقش بسیار تاثیرگذاری  در اقتصاد ملی خواهد داشت و می توانند با این برنامه اقتصاد تک محصولی را به سمت اقتصاد دانش بنیان ببرند.

فتح اله امی در ادامه گفت: این پارک ها در صادارات ملی 250 میلیون دلار صادرات داشتند . این نشان می دهد با یک هزینه کم یک اقتصاد مولد در کشور ایجاد شده است. 42 پارک فناوری و 190 مرکز رشد با 470 شرکت دانش بنیان 5 هزار واحد فناوری داریم که این تعداد باید تا پایان برنامه ششم توسعه تا 50 هزار واحد فناوری توسعه پیدا کند تا بتوانند ما را از اقتصاد تک محصولی و وابسته نجات دهند.

وی در گفتگو خبرنگار سیناپرس با اشاره به سوابق اجرایی خود در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی به نقش پارک ملی علوم فناوری نرم وصنایع فرهنگی در حفظ فرهنگ کشور، گفت: پارک های فرهنگی می توانند نقش اساسی در ایجاد فرهنگ انقلابی داشته باشند. به طور مثال ما جایی نیاز داریم که کارگردان های جوان را برای تولید فیلم گرد هم آورد. ایران دارای فرهنگ2500 ساله است که ریشه های تاریخی دارد. کشورهایی که دویست و پنجاه سال هم قدمت فرهنگی ندارندفرهنگ کشور ما را تهدید می کنند.کشورهای دیگر  با تولید برنامه های نرم افزاری سرگرم کننده ذهن کودکان ما را طوری تربیت می کنند که  تحت تاثیر فرهنگ خارجی باشند.

فتح اله امی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی ایران  گفت: ما باید فرهنگ غنی خود را را در یکجا مولد کنیم. پارک علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی می تواند این کار را کند. این پارک می تواند یک نمایشگاه دائمی محصولات فرهنگی ایجاد کند که همیشه کالاهای فرهنگی در آن ارائه شود. ما در دنیای اقتصاد امروزی که دهکده جهانی گفته می شود باید تکلیف و وضع خود را مشخص کنیم که در این بازار چه کالایی را می خواهیم عرضه کنیم. به طور مثال فرش وخشکبار ایرانی که در جهان معروف است و برندهایی که منحصر ایران است را در بازار وارد کنیم و  ما همه این کارها را می توانیم درپارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی انجام دهیم.

گزارش: عاطفه محمودی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا