ساخت دستگاه سنجش انسداد تراوایی یک ششم قیمت نمونه خارجی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،یکی از مجریان طرح ساخت دستگاه مذکور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: ما گروهی از دانش آموخته های مهندسی نفت از دانشگاه صنعتی شریف هستیم که مدتی با دکتر سید شهاب الدین آیت اللهی در پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف روی ازدیاد برداشت میدان نفتی کوپال کار می کردیم. گروه ما متشکل از 4 دانش آموخته مهندسی نفت تشکیل شد، البته دانش آموخته های مهندسی مکانیک و برق نیز با ما همکاری داشتند.
پوریا مالمیر افزود: بعد از مدتی متوجه شدیم مشکل اصلی چاه های نفت در ایران مشکل ازدیاد برداشت نیست و به سمت رفع مشکلات اصلی و انجام کارهایی رفتیم که در ایران انجام نشده بود.
وی افزود: کار اصلی ما در حوزه تجهیزات گل حفاری است و در این راستا بعد از حدود یک سال و نیم تحقیق و توسعه موفق به طراحی و ساخت دستگاه پی پی ای یا «اندازه گیری انسداد تراوایی» (permeability plugging apparatus) شدیم که نمونه داخلی ندارد و فقط یک شرکت آمریکایی به نام فن/Fann آن را تولید می کند. فروش این دستگاه به ایران به دلیل تحریم ها و آمریکایی بودن شرکت تولیدکننده ممکن نیست و حتی اگر ممکن باشد باید با قیمت بسیار گران تری خریده شود.
این دانشجوی دکتری مهندسی نفت در مورد موارد استفاده این دستگاه توضیح داد: این دستگاه ویژگی های گل حفاری را اندازه گیری می کند؛ در واقع وقتی مشغول حفاری چاه نفتی با گل حفاری هستیم، در دیواره چاه نوعی فیلتر کیک از افزودنی های گل حفاری در دیواره چاه تشکیل می شود؛ اندازه گیری خواص فیلتر کیک در صنعت حفاری بسیار مهم است، اینکه نفوذپذیری یا تراوایی/ permeability، همچنین ضخامت و استحکام چقدر است.
رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان کوپال انرژی اضافه کرد: همه این موارد در تولید آینده چاه بسیار تاثیر دارد. وقتی حفاری تمام می شود باید چاه را بک فلو/backflow بدهید (جریان مایع یا تولید چاه نفت) و اگر فیلتر کیک نامناسب باشد باعث می شود حین حفاری فیلترات گل حفاری (افزودنی های آن) در سازند نفتی نفوذ کند و تولید چاه با مشکل مواجه شود.
وی تصریح کرد: فیلتر کیک هم می تواند مفید باشد و هم مضر؛ ابتدا باید در دیواره چاه تشکل شود که اجازه ندهد فیلترات گل حفاری در سازند نفوذ کند و از طرف دیگر این فیلتر کیک باید ویژگی هایی داشته باشد که وقتی چاه می خواهد تولید کند ضخامت زیاد نباشد و با بک فلو ساده بتواند تولید کند.
مالمیر گفت: این دستگاه اصلی ترین دستگاهی است که در برای سنجش گل و سیمان حفاری می توان از آن استفاده کرد و کلیدی ترین آزمایش ها را با آن انجام داد تا سیمان و گل حفاری مناسب به دست آید.

***نمونه های داخلی و خارجی
مالمیر در مورد وجود نمونه هایی از این دستگاه در دسترس اظهار داشت: از نمونه خارجی این دستگاه فقط یک نسخه داخل ایران هست که در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد؛ ولی ما نتوانستیم آن را ببنیم تا حتی با دیدنش بتوانیم دستگاه را بسازیم و از عکس و کاتالوگ های سایت استفاده کردیم و دستگاه را طراحی و ساختیم و با وجود همین دستگاه به شرکت دانش بنیان تبدیل شدیم.
این دانش آموخته مهندسی نفت در مورد ارائه این دستگاه به صنعت نفت اظهار داشت: یک نمونه از این دستگاه را به آزمایشگاه گل حفاری دانشگاه شریف فروخته ایم و قرار است برای اولین بار در نمایشگاه تجهیزات داخلی یا ایران لب (سوم تا ششم دی ماه، محل دائمی نمایشگاه های بین المللی) شرکت کنیم و تبلیغات اصلی را در این نمایشگاه برای جامعه صنعت نفت آغاز می کنیم.
وی در مورد صرفه جویی ارزی ناشی از تولید این دستگاه نیز توضیح داد: استفاده از این دستگاه صرفه جویی ارزی زیادی برای صنعت نفت در پی خواهد داشت؛ زیرا قیمت نمونه خارجی این دستگاه حدودا 100 هزار دلار است و ما برآورد می کنیم نمونه داخلی با حدود 200 میلیون تومان قابل تولید انبوه است که حدود یک ششم نمونه خارجی قیمت دارد.
رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان کوپال انرژی در مورد میزان آمادگی فناوری این دستگاه برای تولید انبوه اظهار داشت: این دستگاه برای تولید انبوه کاملا آماده و روند فناوری طی کرده است، ما همچنین یکبار دستگاه را در دما و فشار محیط ساخته و آزمایش کرده ایم و بعد در دما و فشار بالا. بنابراین ویژگی های دو دستگاه را در یک دستگاه قرار دادیم؛ یک دستگاه فیلترپرس دما و فشار بالا و دیگری اندازه گیری انسداد تراوایی است.

***مشکل اصلی صنعت نفت ازدیاد برداشت نیست
وی که مدت ها در پروژه های ازدیاد برداشت روی میادین نفتی مختلف کار کرده است، گفت: مشکل اصلی در صنعت نفت ما ازدیاد برداشت نفت نیست؛ زیرا برداشت به صورت عادی هنوز از چاه های ما ممکن نیست.
مالمیر افزود: مشکلات اصلی شامل مشکل سیمان حفاری، یا گل حفاری است یا در بعضی چاه های فلات قاره ما نسبت تولید نفت به آب 30 به 70 است؛ یعنی همزمان 70 بشکه آب و 30 بشکه نفت تولید می شود که این آب هم کاملا سمی است.
مالمیر تصریح کرد: مشکل اصلی صنعت نفت ما در بحث حفاری است، طراحی اشتباه گل ها و سیمان های حفاری باعث می شود تولید چاه ها به مشکل بخورد.
وی با اشاره به اینکه روی این مشکلات کار تحقیقاتی انجام نشده افزود: در بسیاری موارد روی طراحی سیمان حفاری به خوبی کار نمی شود، مخازن ما مخازن شکاف دارد هستند و سیمان به داخل سازند نفوذ می کند و باعث می شود مخزن بلوکه بشود.
این کارشناس صنعت نفت در مورد فعالیت های دیگر شرکت دانش بنیان کوپال انرژی گفت: تحقیقات آتی که تازه شروع کرده ایم، کنترل تولید آب هست. زیرا اکثر چاه های ما تولید آب دارند ولی مشکل اصلی در فلات قاره هست که تولید آب زیاد است مانند مخازن دریایی.
وی تصریح کرد: روند رسیدن به ازدیاد برداشت از مخازن بسیار طولانی است، اما رسیدن به بهبود برداشت کوتاه مدت است و سریع جواب مشخص می شود. متاسفانه روی بهبود برداشت در ایران کم کار می شود، نه اینکه انجام نشود ولی تحقیقات کافی نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا