ماهواره موقعیت یاب «بیدو» چین جهانی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،'ران چنگ چی' سخنگو و مدیر دفتر ناوبری سامانه ماهواره‌ای موقعیت یاب بیدو چین روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با تکمیل ساختار ماهواره نسل سوم بیدو، عملکرد این ماهواره از حوزه منطقه ای به حوزه جهانی ارتقا یافت و از امروز مردم سراسر جهان می توانند از خدمات این ماهواره استفاده کنند.
سیستم موقعیت یاب بیدو در کناره سیتسم های جی پی اس آمریکا، گالیله اروپا و گلوناس روسیه جزو چهار سیستم موقعیت یاب جهانی است.
از سال 2000 میلادی که نخستین ماهواره موقعیت یاب بیدو چین وارد مدار شد تا کنون 47 سیستم ماهواره ای شامل چهار سیستم آزمایشی راه اندازی شده است.
بیدو نخستین بار دسامبر 2012 موقعیت یابی، ناوبری، زمان بندی و خدمات پیام رسانی را به کاربران غیرنظامی در چین و بخش هایی از منطقه آسیا و اقیانوس آرام آغاز کرد.
این کشور تا به امروز 33 ماهواره به فضا پرتاب کرده است که 18 ماهواره آن مربوط به بیدو 3 و 15 ماهواره نیز مربوط به بیدو 2 است که در چندین مدار عملیاتی قرار دارند.
به گفته مدیر دفتر ناوبری سامانه ماهواره‌ای موقعیت یاب بیدو چین، این ماهواره ها خدمات موقعیت یابی جهانی را با دقت 10 متری و خدمات منطقه ای را در آسیا و اقیانوس آرام با دقت 5 متری ارائه می دهند.
'ران' گفت: بر اساس برنامه ریزی، از سال 2019 تا سال 2020، چین 11 ماهواره بیدو 3 و یک ماهواره بیدو 2 پرتاب خواهد کرد و ضمن تقویت خدمت به مناطق آسیا و اقیانوس آرام، توانایی خدمت رسانی جهانی سامانه بیدو را نیز افزایش خواهد داد.
ساخت شبکه جهانی بیدو 3 تا تکمیل آن در سال 2020 ادامه دارد همچنین در سال 2035 سامانه موقعیت یاب جامع گسترده تر، هماهنگ تر و هوشمندتر با محوریت سامانه بیدو ایجاد خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا