سالروز اتمام دومین ماموریت پرواز فضایی انسان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،"آپولو ۸" دومین مأموریت پرواز فضایی انسان در برنامه فضایی آپولو، در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۶۸  به فضا پرتاب شد و به اولین فضاپیمایی تبدیل شد که مدار زمین را ترک کرد، به ماه رسید، در مدار آن چرخید و به سلامت بر روی زمین نشست.

سه فضانورد این ماموریت، فرمانده" فرانک بورمن"، خلبان سفینه فرماندهی" جیم لوول"، و خلبان ماه‌نشین" ویلیام آندرس"، به اولین افرادی تبدیل شدند که پا به فراتر از مدار نزدیک زمین گذاشته، زمین را به شکل سیاره‌ای کامل دیدند، به‌طور مستقیم سمت پنهان ماه را مشاهده کردند و شاهد طلوع آفتاب در زمین بودند. 

 زمانی که معلوم شد ماه‌نشین آپولو در دسامبر سال ۱۹۶۸ آماده انجام اولین فرود آزمایشی خود از مدار نزدیک زمین نیست، در اوت همان سال تصمیم بر آن شد که آپولو ۸ در دسامبر، بدون ماه‌نشین، به عنوان مأموریتی بلندپروازانه به دور ماه انجام گیرد. این بدان معنا بود که خدمه آن مجبور بودند دو تا سه ماه زودتر از موعد مقرر زمین را ترک کنند و فرصت کمتری برای تمرین و آماده‌سازی برایشان باقی مانده‌است، لذا در آن مرحله، توجه بیشتری به مدیریت زمان و نظم نمودند.

۳ روز طول کشید تا آپولو ۸ به ماه برسد. این سفینه در مدت ۲۰ ساعت، ۱۰ بار به دور ماه چرخید، و در طول این مدت، خدمه از طریق پخش تلویزیونی برنامه شب کریسمس درفضا را اجرا کردند.

فضانوردان آپولو ۸ در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۶۸ به زمین بازگشتند و فضاپیمای آنان در اقیانوس آرام شمالی فرود آمد.

گفتنی است، در این سفر تاریخی، منحصر به فردترین عکس عصر فضا موسوم به "طلوع زمین"(Earthrise) به ثبت رسید.

این عکس نمادین نسبت به هر عکس دیگری که در تاریخ گرفته شده است، تاثیر شگرفی بر بشریت گذاشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا