علوم انسانی و فرهنگ، ظرفیت تجاری سازی را دارد

نوزدهمین  نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و 3 هزار و 199 طرح توسط دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و مؤسسات تحقیقاتی ارائه و همچنین از 800 سرمایه گذار داخلی و خارجی برای بازدید از دستاوردهای شرکت ها دعوت شد.

به جز پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در حال حاضر تنها چند مرکز رشد علوم انسانی در سطح کشور فعال است که به فارغ التحصیلان علوم انسانی این اجازه را می دهد که همراه سایر رشته ها شرکت راه اندازی کنند و در این مراکز رشد فعال شوند. این پارک به عنوان نخستین پارک ملی علم و فناوری در حوزه علوم انسانی است که با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ تاسیس شد و هدفش تبدیل ایده های نو در حوزه علوم انسانی به فناوری ها و محصولات نوین در کشور است. اگر چه علوم انسانی و فرهنگ را نیز می توان تجاری سازی کرد اما جای خالی آن به شدت به چشم می آید.

مجید شمسی، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری "مرکزی" در خصوص پتانسیل علوم انسانی به خبرنگار سیناپرس گفت: علوم انسانی بخشی است که مغفول مانده و به آن توجه نشده است. منظور از علوم انسانی صرفا روانشناسی و مدیریت نیست بلکه اگر هنر را نیز به آن اضافه کرد پتانسیل آن را خواهید دید.

وی با اشاره به گستردگی پتانسیل علوم انسانی و فرهنگ گفت: به طور مثال اگر در روش های تولید و بازایابی صنعت فرش که قدمت زیادی هم دارد و روی المان های بصری آن که می تواند فرش را جذاب تر کند بازنگری شود بازار ما گسترده تر خواهد شد. در حوزه تولید محتوا، انیمیشن می توان دید که به جایگاه ویژه ای رسیده است. بنابراین وقتی پتانسیل در حوزه علوم انسانی و فرهنگ وجود دارد چرا ما از آن استفاده نکنیم.

سید مهدی معینی مدیر پشتیبانی مؤسسات پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: هر چقدر بتوانیم در این زمینه فعالیت کنیم خوب است. برخلاف اینکه بحث ارتباط بین دانشگاه و صنعت سال هاست که گفته می شود اما اصلا کار نمی کنیم.

وی در خصوص علوم انسانی و تجاری سازی آن گفت:این کار باید از دانشگاه ها شروع شود که در نهایت به پارک های علم و فناوری برای پیاده سازی ایده ها و محصولاتشان ختم شود. یکی از برنامه هایی که پارک ما نیز دارد این است که در حوزه علوم انسانی کار کنیم و طرح هایی نیز در بخش گیاهان دارویی و انیمیشن پذیرفتیم که روی آن کار کنیم.

 

گزارش: عاطفه محمودی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا