رونمایی از دستگاه تفکیک کاغذهای باطله

دکتر آرش رضایی پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در تشریح پیامدهای عدم تفکیک کاغذهای مستعمل برای محیط زیست و اقتصادگفت: عدم امکان تفکیک کاغذهای مستعمل به ویژه کاغذ از کارتن دارای دو پیامد بزرگ برای محیط زیست و اقتصاد کشور است. اول اینکه تولیدکننده پسماند انگیزه ای برای تفکیک کاغذ مستعمل از سایر پسماندهای خشک ندارد که این امر منجر به اختلاط انواع پسماندهای خشک بایکدیگر، افزایش رطوبت کاغذ و آلودگی آن به مواد غذایی خواهد شد که این مساله به عدم پذیرش کاغذ در پروسه بازیافت یا تولید محصولات بی کیفیت منجر می شود.

وی افزود: دوم اینکه به واسطه عدم امکان تفکیک اصولی (در مبداء) صنایع کاغذسازی کشور هرگز به دنبال بهره گیری از تکنولوژی جوهرزدایی نبوده اندکه این امر منجر به استمرار واردات کاغذ گرافیک (کاغذکپی/ پرینت، کاغذ روزنامه و…) و تحمیل هزینه به کشورشده است.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته علاوه بر تشویق همراه با اجبار شهروندان به مشارکت در طرح تفکیک کاغذ از سایر پسماندها و برنامه ریزی صحیح برای جمع آوری منظم این گونه پسماندها، سرمایه گذاری هدفمندی نیز بر روی تکنولوژی های جداسازی (Sorting ) و تفکیک هرچه بهتر انواع کاغذ از یکدیگرجهت تامین نیاز صنایع کاغذ و کارتن سازی صورت پذیرفته است.

دکتر رضایی ادامه داد: یکی ازدستگاه‌های بسیار رایج و کاربردی در مقوله تفکیک کاغذ، سرند دیسک اسکرین می باشد که با طراحی و ساخت آن در مقیاس نیمه صنعتی، امکان تفکیک موثر کاغذ باطله در کشور مهیا و بدین سان امکان بازیابی کاغذهای مخصوص جوهرزدایی ازسایرکاغذهای باطله فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه خرید، انتقال و ترخیص یک دستگاه سرنددیسک اسکرین دست دوم با تکنولوژی مشابه به کشورحدود ۳۵۰۰۰ یورو معادل ۵۶۰ میلیون تومان خواهدشد، در حالیکه دستگاه مزبور تنها با مبلغ ۲۵ میلیون تومان طراحی و ساخته شد.

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در اشاره به مزیت های دستگاه مذکور گفت: تکنولوژی فوق به واسطه جلوگیری ازاتلاف کاغذ باطله به عنوان ماده خام ثانویه، کمک به کاهش واردات کاغذ وخمیرکاغذ به کشور، تفکیک بهتر و در نتیجه تولید محصول باکیفیت تر و در نهایت کمک به بومی سازی صنعت تفکیک مکانیکی کاغذهای باطله، دارای توجیه اقتصادی می باشد.

کاربرد این دستگاه در صنایع فعال در زمینه تفکیک وبازیافت کاغذ، کارخانجات کاغذ وکارتن سازی و دانشگاه ها، سازمان ها وشرکت های تحقیقاتی کشور است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا