وزیربهداشت:پیشرفت ایران درحوزه فناوری موجب حیرت بسیاری ازکشورهاشده است

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان افزود: در ملاقات اخیر با وزرای روسیه، چین، آلمان و الجزایر زمانی که درباره وضعیت کشور توضیح می دادم باور نمی کردند که جمهوری اسلامی در حوزه فناوری به آن همه پیشرفت رسیده باشد.

وی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و تاکید بر خودکفایی و کمک رسانی به محرومان و مستضعفان، گامهای بسیار خوبی در زمینه های مختلف از جمله حوزه بهداشت و درمان برداشته شد بطوریکه تربیت نیروهای متخصص در همه رشته ها، توسعه شبکه های بهداشتی درمانی و تولید 96 درصد داروهای مورد نیاز گوشه ای از این دستاوردها و اقدامات است.

وی ادامه داد: این همه پیشرفت و بهبود وضعیت بهداشتی درمانی در شرایطی صورت گرفت که کشور تحت فشارهای اقتصادی و تحریم های مختلف قرار داشت.

وزیر بهداشت و درمان گفت: با وجود تمامی این پیشرفت ها اما در برخی مناطق مانند سیستان و بلوچستان آمارها حاکی از نیاز در حوزه بهداشت و درمان است زیرا آن طور که باید و شاید مجالس و دولت های گذشته به این امر مهم توجه نکرده اند.

دکتر قاضی زاده هاشمی ادامه داد: دولت یازدهم همان گونه که وعده داده بود سلامت را در اولویت کار خود قرار داد و با اجرای طرح تحول نظام سلامت توانست گام های خوبی را در این زمینه بردارد.

وی با بیان اینکه تا تحقق عدالت فاصله زیادی وجود دارد گفت: در سیستان و بلوچستان می توان با کمک استاندار و مسوولان بهداشتی درمانی بخشی از عقب ماندگی ها را جبران کرد.

وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین نقاط کشور محسوب می شود که مردم غیور و وفادارش افتخارات زیادی را خلق کرده اند اما همسایگی این استان با کشورهای افغانستان و پاکستان که از وضعیت مطلوب بهداشتی برخوردار نیستند سبب وارد آمدن آسیب هایی به این منطقه شده اما در سایه وحدت مردم شیعه و سنی این استان؛ برخی مشکلات برطرف شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در اسفند امسال بیان کرد: رفتار هر شخص نشانگر شخصیت اوست به همین سبب باید افرادی که قصد دارند وارد این عرصه شوند از سیاه نمایی و بالا بردن توقعات و مطالبات غیر واقعی پرهیز کنند بلکه با توضیح شرایط برای مردم آنان را در جریان واقعیتها و وضعیت موجود و پیشرفت های حاصل شده قرار دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز دو بیمارستان با هزینه دولت و تجهیزات کامل در منطقه سیستان راه اندازی شد و وضعیت کنونی در مقایسه با گذشته که متاسفانه کمتر به این مسائل پرداخته می شد، تغییرات قابل توجهی کرده است لذا ضروری است سطح توقعات متناسب با داشته های موجود باشد.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا درمان به صورت رایگان ارائه نمی شود گفت: خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی با توجه به اهمیت سلامت مردم این مهم را مورد توجه قرار داده است.

دکتر هاشمی با اشاره به برخی خواسته های مسوولان سیستان و بلوچستان از این وزارتخانه در زمینه نیروی انسانی پزشکی قانونی و رفع مشکلات بانک خون گفت: این وزارتخانه با تمام توان کمک خواهد کرد که مشکلات موجود برطرف شود.

وزیربهداشت با بیان اینکه یک چهارم نیروهای این وزارتخانه حقوقشان را از طریق درآمدهای بیمارستانها دریافت می کنند خاطر نشان کرد: با استخدام این افراد کمک قابل توجهی به بیمارستان ها خواهد شد.

دکتر هاشمی با اشاره به بیمارستانهای ساخته شده در سیستان و بلوچستان که نیازمند نیروی انسانی هستند گفت: رییس جمهور و دولت در این زمینه تمام تلاش خود را خواهند کرد.

وی همچنین حاشیه نشینی را معضل بزرگ بسیاری از شهرستانهای سیستان و بلوچستان دانست و افزود: باید به سویی حرکت کنیم که به ازای هر 12 هزار و 500 نفر چهار نفر خدمات سلامت ارائه دهند و برای همه مردم پرونده سلامت تشکیل شود.

وی گفت: با توجه به وجود برخی مشکلات در حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان ناشی از کشورهای همسایه در تلاش هستیم با برگزاری نشست با مسوولان بهداشت افغانستان و پاکستان، گسترش شبکه و در نتیجه ارائه خدمات در آن سوی مرز، گامهایی در زمینه کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی این استان برداشته شود.

به گزارش ایرنا دکتر هاشمی پیشرفت سیستان و بلوچستان را در گرو پیشرفت آموزش عالی دانست و گفت: از آنجایی که وضعیت جغرافیایی این استان و پراکندگی روستاها امکان خدمت رسانی را به مردم این مناطق مشکل کرده است لذا یکی از راهکارهای تامین نیروهای متخصص در این استان، بومی گزینی است به نحوی که 50 درصد ظرفیت پذیرشها از جمله داروساز، دندانپزشک و کارشناس بهداشت از نیروهای بومی استان تامین خواهد شد. 

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تنها 20 درصد سلامت مربوط به حوزه بهداشت و 80 درصد مربوط به سایر حوزه ها است گفت: می توان با همکاری سایر نهادها در راستای ارتقای حوزه سلامت گام های موثرتری برداشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا