نزول ۴ رتبه‌ای ایران در شاخص سهولت کسب و کارها

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و سیزدهم جلسه شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران ارائه گزارشی از علم و فناوری را از دستورات جلسه این ستاد عنوان کرد و افزود: در این جلسه ضمن ارائه گزارش علم و فناوری، شاخص‌های مرتبط با "علم و فناوری" و همچنین "سهولت کسب‌وکارهای برای فازع التحصیلان دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان" مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه کشور در شاخص‌های علم و فناوری رشد داشته است، از محققان، دانشمندان، اساتید و دانشجویان قدردانی کرد.

کبگانیان در عین حال خاطر نشان کرد: در مقابل کشور در شاخص‌های سهولت کسب و کارها تنزل رتبه یافته است که این امر برای ما هشدار است.
به گفته دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور رتبه ایران در سال ۲۰۱۸ در شاخص‌های سهولت کسب و کارها ۱۲۴ بوده که این عدد رتبه مناسبی برای کشور نیست ولی در سال ۲۰۱۹ با ۴ رتبه تتزل به رتبه ۱۲۸ تنزل یافته است.

کبگانیان شاخص‌های سهولت کسب و کارها را شامل مواردی چون سهولت اخذ مجوز، سهولت تعطیل کردن شرکت‌ها، ورشکستگی شرکت‌ها، تعداد پرسنل، مالیات و حقوق مالکیت فکری عنوان کرد و یادآور شد: کشور به غیر از برخی شاخص‌های خرد در اکثر این شاخص‌ها تنزل داشته است.

دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه عنوان کرد و اظهار کرد: در جلسات قبل ستاد دستگاه‌های مختلف گزارش‌های خود را در این حوزه ارائه کردند و در این جلسه از وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری دعوت کردیم تا هر کدام گزارش‌های خود را در این حوزه ارائه دهند.

کبگانیان اضافه کرد: با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بر توجه بیشتر به مشاغل مهارتی و ضرورت متناسب سازی حقوق و دستمزدها تاکید شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه از وزارت کار درخواست شد تا راهبردهای خود را در این زمینه ارائه دهد، خاطر نشان کرد: از سوی مرکز همکاری پیشرفت و تحول گزارشی در زمینه تناسب اشتغال با رشته تحصیلی ارائه شد که به دلیل کمبود وقت این گزارش در جلسه آتی ستاد ارائه خواهد شد.

دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: بر اساس گزارش ارائه شده برخی از افراد تحصیلکرده در حوزه‌هایی به غیر از رشته تحصیلی خود مشغول به فعالیت هستند که این امر از نظر ما اتلاف هزینه است.

وی بررسی آمارهای مرتبط با تناسب شغل با رشته تحصیلی را از اهداف ارائه این گزارش‌ها دانست و یادآور شد: با تکمیل شدن این گزارش می‌توانیم در این حوزه به جمع بندی برسیم.

به گفته این مقام مسئول، بر اساس آمارهای ارائه شده وضعیت اشتغال افراد مقطع دیپلم بهتر از سایر مقاطع بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا