جای علوم انسانی در پارک های علم و فناوری خالی بود

 اگر حوزه علوم انسانی در تولید مقالات علمی، پژوهش و فناوری در کشور فعال باشد، ظرفیت تولید کشور در این حوزه دو برابر می شود.

به جز پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی درحال حاضر تنها چند مرکز رشد علوم انسانی در سطح کشور فعال است که به فارغ التحصیلان علوم انسانی این اجازه را می دهد که همراه  سایر رشته‌ها شرکت راه اندازی کرده و در این مراکز رشد فعال شوند.

با این وجود در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار، نمایشگاهی که ۵۱ دانشگاه، ۱۵ پژوهشگاه، ۴۰ پارک علم و فناوری، ۷۹ مرکز رشد و ۱۴ مؤسسه تحقیقاتی فناوری‌های خود را عرضه کرده و ۳ هزار و ۱۹۹ طرح توسط دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و مؤسسات تحقیقاتی ارائه و همچنین از ۸۰۰ سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای بازدید از دستاوردهای شرکت ها دعوت شد جای خالی حوزه علوم انسانی و فرهنگ به شدت خودنمایی می کرد.

علوم انسانی هم را می توان تجاری سازی کرد

داریوش پورسراجیان، رئیس پارک علم و فناوری یزد به عنوان یکی از پارک های کشور که مرکز رشد علوم انسانی و هنر در آن فعال است در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: سعی داریم در این مرکز علوم انسانی را در کشور به عنوان یک فناوری از جنس فناوری های نرم معرفی کرده و نشان دهیم که علوم انسانی هم را می توان تجاری سازی کرد.

وی در خصوص ایجاد ساختار پردیس های فناوری افزود: با توجه به نزدیکی زمینه فعالیت شرکت های حوزه فناوری های نرم و علوم انسانی، اکثرا در زمان پایان دوره رشد، شاهد تقاضای باقی ماندن در محل مرکز رشد هستیم و این نشان دهنده نیاز به وجود هم افزایی در سطح بالاتری است که به نظر می رسد با مدیریت پردیسی فراهم می شود.

گسترش علوم انسانی و توجه ویژه به آن از نیازهای اساسی کشور است

معاون پارک علم و فناوری گلستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی خیلی ضعیف عمل کردیم گفت: در صورتیکه شاید بتوان گفت یکی از مواردی که می تواند هم پولساز است و هم کمک می کند کسب و کارهای زیادی در کشور شکل بگیرد همین حوزه است.

عماد آیدانی با اشاره به اینکه وقتی بحث صنایع خلاق مطرح می شود رویکردش مبتنی بر علوم انسانی است، تصریح کرد: اینکه پارکی با این عنوان وجود داشته باشد و صنایع همگن را در کنار هم قرار دهد و به صورت تخصصی در حوزه علوم انسانی کار کند یک اتفاق بزرگ است. البته چند مرکز رشد در سطح کشور وجود داشت که در حوزه علوم انسانی کار کرده است. اما، فکر می کنم گسترش این حوزه و توجه ویژه به آن از نیازهای اساسی کشور است.

وی عنوان کرد: ضمن اینکه باید کمک کرد حوزه علوم انسانی هم یاد بگیرد که چگونه محصول و پروژه ای که در دست دارد را به پول و ثروت تبدیل کند. اغلب فعالان حوزه علوم انسانی تقریبا بلد نیستند به تجاری سازی ایده فرهنگی خود اقدام کنند.

آمادگی صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از حوزه علوم انسانی

با این وجود جای امیدواری است که مسوولان جهاددانشگاهی کشور این خلاء را حس کرده و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی به عنوان نخستین پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی و هنر با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ تاسیس شد. هدف اصلی این پارک تبدیل ایده‌های نو در حوزه‌هایی همچون صنایع دستی، گردشگری، رسانه‌های تصویری و علوم انسانی به محصول و فناوری‌های نوین در کشور است.

چندی پیش دکتر علی وحدت صندوق رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با تاکید بر اهمیت مطالعات علوم انسانی در کشور گفت: از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اقدامات حمایتی مناسبی در حوزه علوم انسانی صورت نگرفته که دلیل آن کافی نبودن شناخت نسبت به این حوزه بوده است. از این رو ما از دست اندرکاران حوزه علوم انسانی و فرهنگ کمک می‌طلبیم تا در سیاست‌گذاری‌های این حوزه به ما کمک کنید.

به گفته وی، صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی کافی برای حمایت از حوزه علوم انسانی را دارد.

 

گزارش: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا